۱۶۶ کشور برنامه ملی مقابله با آلاینده‌های زیست محیطی را ارائه دادند

بان کی مون در آستانه برگزاری اجلاس سران در پاریس با موضوع تغییر آب و هوایی و با حضور بیش از 120 تن از سران دولت‌ها و کشورهای جهان، در مقاله‌ای ضمن ارائه پیشنهادهای خود به رهبران جهان، می‌نویسد: فرآیند مذاکرات، آهسته و طاقت‌فرسا بوده است. اما شاهد نتایج هستیم.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌های ملی این 166 کشور با موفقیت اجرا شود، منحنی انتشار آلاینده‌های زیست محیطی وگازهای گلخانه‌ای رو به پایین می‌آید که پیش‌بینی شده است به افزایش تقریبی دمای جهانی تا سه درجه سلسیوس تا پایان قرن منجر شود.

بان کی مون افزود: این پیشرفتی چشمگیر است. اما هنوز کافی نیست. چالش حال حاضر حرکت سریع و رو به جلو برای کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان است تا بتوانیم افزایش دمای جهانی را به زیر دو درجه سلسیوس برسانیم. در عین حال، باید از کشورها برای سازگاری با عواقب اجتناب‌ناپذیر پیش رویمان حمایت کنیم. اقدام سریع‌تر، به منفعتی بیش‌تر برای همه از جمله ثبات و امنیت افزون‌تر، رشد اقتصادی قوی‌تر و پایدارتر، تاب‌آوری تقویت شده در برابر آسیب‌ها، آب و هوای پاک‌تر و ارتقای سلامت منجر می‌شود.

وی نوشت: یک شبه به این اهداف نخواهیم رسید. کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس نقطه پایان نیست و باید حداقل خواسته‌هایمان را نشانه بگیرد. این کنفرانس باید نقطه عطفی به سوی انتشار کمتر آلاینده‌ها و آینده تاب‌آور آب و هوا باشد. در سراسر جهان، حرکتی پرشتاب در حال شکل‌گیری است. شهرها، بخش تجاری و سرمایه‌گذاران، رهبران مذهبی و شهروندان در حال اقدام برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای و ایجاد تاب‌آوری هستند.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: حال مسئولیت متوجه دولت‌ها است تا توافقی معنادار و الزام‌آور در پاریس منعقد کنند که مقررات روشن در مسیر تقویت بلند پروازانه جهانی را فراهم آورد. بدین منظور، مذاکره‌کنندگان نیازمند راهنمایی روشن از سوی مقامات ارشد هستند.

وی ادامه داد: معتقدم این امر در شرف وقوع است. رهبران گروه 20 که پیش‌تر در این ماه در آنتالیای ترکیه ملاقات داشتند، تعهد راسخ نسبت به اقدام اقلیمی نشان دادند و با وجود ملاحظات تشدید شده امنیتی به دنبال حملات تروریستی، بیش از 120 تن از رؤسای کشورها و دولت‌ها شرکت خود در کنفرانس پاریس را قطعی کردند. اینجانب چهار عامل پایداری، انعطاف‌پذیری، همبستگی، و اعتبار را برای موفقیت نشست پاریس در نظر دارم.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: نخست پایداری، پاریس باید دیدگاهی طولانی مدت مطابق با مسیر کمتر از دو درجه (سلسیوس) ارائه و به بازارها این پیام را ارسال کند که دگرگونی اقتصاد جهانی به اقتصادی کم کربن اجتناب‌ناپذیر، پرمنفعت و از قبل در دست اقدام است. دوم، توافق پاریس باید انعطاف‌پذیری ارائه دهد تا نیاز به ادامه مذاکرات نباشد. باید بتواند تغییرات در اقتصاد جهانی را در خود لحاظ و بین نقش رهبری کشورهای توسعه یافته و مسئولیت فزاینده کشورهای در حال توسعه توازن ایجاد کند.

وی افزود: سوم، این توافق باید نشان‌دهنده همبستگی، شامل تامین بودجه و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه باشد. کشورهای توسعه‌یافته باید تعهد خود نسبت به ارائه 100 میلیارد دلار تا سال 2020 برای تعدیل و کاهش آلاینده‌ها به تساوی را حفظ کنند. چهارم، توافق باید اعتبار در پاسخ به اثرات فزاینده تغییرات اقلیمی را نشان دهد، باید شامل دوره‌های پنج ساله منظم برای دولت‌ها جهت ارزیابی و تقویت برنامه‌های ملی اقلیمی در راستای مقتضیات علمی باشد. همچنین توافق پاریس باید شامل ساز و کارهای قوی و شفاف برای پایش، نظارت، و گزارش پیشرفت باشد.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد برای حمایت از کشورها در اجرای چنین توافقی کاملا آماده است. توافق معنادار اقلیمی در پاریس، امروز و فردای بهتری ایجاد و به خاتمه فقر کمک می‌کند. هوای خود را پاک و از اقیانوس هایمان حفاظت کنیم. سلامت عمومی را بهبود بخشیم. مشاغل جدید ایجاد کنیم و ابتکارات سبز ارائه دهیم. این توافق پیشرفت به سوی آرمان‌های توسعه پایدار را سرعت می‌بخشد. به این دلیل اینجانب عمیقا به تغییرات اقلیمی اهمیت می‌دهم.

بان کی مون افزود: پیام اینجانب به رهبران جهان روشن است، موفقیت در پاریس به شما بستگی دارد. حال زمان برای حس مشترک، مصالحه، و اجماع فرا رسیده است. زمان آن است تا فراتر از افق‌های ملی بنگریم و به منافع مشترک اولویت دهیم. مردم جهان و نسل‌های آتی بر نگرش و شجاعت شما برای استفاده از این لحظه تاریخی حساب می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بان کی مون در ادامه نوشت: چالش حال حاضر حرکت سریع و رو به جلو برای کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان است تا بتوان افزایش دمای جهانی را به زیر دو درجه سلسیوس رساند.

وی نوشت: نزدیک به 9 سال که دبیرکل سازمان ملل متحد بوده‌ام، به سرحداتی از جهان سفر کردم که با تغییرات اقلیمی رو به رو هستند و همواره درباره نیاز به پاسخ جهانی فوری به این مسئله با رهبران جهان، مسئولان تجاری و شهروندان صحبت کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در این باره توجه زیادی می‌کند، نوشت: نخست، مانند هر پدربزرگی، می‌خواهم نوه‌هایم از زیبایی و نعمت سیاره‌ای سالم بهره‌مند شوند و مانند هر انسانی از بدتر شدن سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی (جنگل‌ها)، محو کشورهای جزیره‌ای و انقراض گونه‌های متفاوت غمگین می‌شوم. همان گونه که پاپ فرانسیس و سایر رهبران مذهبی به ما یادآور شده‌اند، ما مسئولیتی اخلاقی در قبال اقدام در همبستگی با فقرا و آسیب‌پذیرترین افرادی داریم که کم‌ترین اقدام برای تغییرات اقلیمی را انجام داده‌اند و قبل و بدتر از دیگران از عواقب آن رنج خواهند برد.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: به عنوان رئیس سازمان ملل متحد، اینجانب به دلیل این که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با چالش تغییرات اقلیمی رو به رو شود، آن را در اولویت قرار داده‌ام. تغییرات اقلیمی گذرنامه ندارد، انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای در هرجا به این مشکل می‌افزاید. تهدید علیه زندگی و معیشت در همه جا است. ثبات اقتصادی و امنیت ملت‌ها در تهدید هستند. تنها از راه سازمان ملل متحد می‌توانیم پاسخی جمعی به این مشکل دارای ماهیت جهانی بدهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا