نتایج مشابه مطالعات اقتصادی در آزمایشگاه با تحقیقات میدانی

بحث‌های زیادی در مورد اعتبار نتایج تحقیقات علمی انجام شده در آزمایشگاه در حوزه علوم اجتماعی، بویژه مطالعات اقتصادی آزمایشگاهی در مقایسه با تحقیقات میدانی مطرح شده‌اند. محققان دانشگاه پرینستون با همکاری دانشگاه‌های کالیفرنیا و زوریخ اقدام به ارزیابی نتایج این مطالعات کردند.

نتایج مطالعات انجام شده بر روی موضوع: اثر سرریز (spillover effect) – افزایش بهره‌وری در یک گروه اگر تنها یکی از اعضای گروه بهره‌وری خود را افزایش دهد – مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. داده‌های 34 مطالعه شامل 11 مطالعه در شرایط آزمایشگاه و 23 مطالعه میدانی بررسی شدند.

محققان دریافتند، تفاوت‌های بسیار اندکی بین مطالعات اقتصادی انجام شده در آزمایشگاه با مطالعات میدانی وجود دارند و نتایج هر دو مطالعه تقریبا به یک اندازه معتبر هستند؛ بطور مثال، تخمین‌های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی درخصوص میزان بهره‌وری کارگران بسیار مشابه نتایج بدست آمده در تحقیقات میدانی بودند.

یک توضیح منطقی برای این مسأله وجود دارد: مطالعات انجام شده در آزمایشگاه، جنبه‌های مختلف تحقیق شامل مشوق‌ها، استفاده از داوطلبان در مطالعات، یا تأثیر تغییرات رفتاری را مدنظر قرار می‌دهد که همگی به ارائه نتایج دقیق کمک می‌کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا