تأسیس منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان خوزستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ورود اساتید این دانشگاه به حوزه پژوهش و فناوری و افزایش حدود شش برابری ارزش قراردادهای تحقیقاتی دانشگاه در طول یک‌سال گذشته، واگذاری پروژه‌ها و مأموریت‌های کلان پژوهشی به این دانشگاه را خواستار شد.

 دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در نشست مشترک معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با رؤسای دانشگاه‌ها، بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری، مدیران مراکز رشد فناوری، مراکز تحقیقات، اساتید، نخبگان و مسئولان دانشگاه‌های خوزستان که امروز پنج‌شنبه پنجم آذرماه، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که وجود 270 هزار دانشجو در خوزستان، اظهارکرد: جمعیت دانشجویی بالای استان ظرفیت بسیار مهمی در حوزه پژوهش و فناوری است؛ دانشگاه شهید چمران نیز یکی از دانشگاه‌های قدیمی و بزرگ کشور و امسال شصتمین سالگرد تأسیس آن است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 17 هزار دانشجو و 580 عضو هیأت علمی در دانشگاه شهید چمران فعالیت می‌کنند که از مجموع دانشجویان دانشگاه هزار و 200 نفر در مقطع دکتری و چهار هزار دانشجو نیز در دروه‌های کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند؛ همچنین در طول یک سال گذشته نزدیک به هزار مقاله در دانشگاه تولید شده و نسبت مقاله به استاد در دانشگاه 1.8 به 1 است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وجود 11 مرکز تحقیقاتی تقاضامحور در این دانشگاه، افزود: از این تعداد هشت مرکز موافقت اصولی خود را دریافت کرده‌اند؛ همچنین سه مرکز از سال گذشته مقدمات اولیه راه‌اندازی آن‌ها انجام شد که در حال تکمیل مدارک خود هستند و تعداد قراردادهای تحقیقاتی تقاضامحور با صنایع در دانشگاه 135 قرارداد است این تعداد نشان می‌دهد که اساتید دانشگاه در حوزه پژوهش فعال شده‌اند.

حاجی‌دولو خاطرنشان کرد: امسال 42 قرارداد با صنایع و سازمان‌های مختلف منعقد شد که نسبت به قراردادهای سال قبل شامل 55 قرارداد، روند نزولی نشان می‌دهد اما ارزش ریالی قراردادها از پنج میلیارد در سال گذشته به 29 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته که این روندصعودی بسیار خوب به علت حرکت دانشگاه به سمت قراردادهای کلان، دراز مدت و منشأ تأثیر بوده است.

وی مهم‌ترین پروژه تحقیقاتی دانشگاه را طراحی، تدوین دانش فنی و ساخت مجموعه کامل پمپ‌های نفت شامل 23 پمپ با شرکت ملی نفت ایران به ارزش 22 میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: همچنین قرارداد ارایه خدماتGIS با شهرداری بهبهان به ارزش 3 میلیارد تومان و پروژه طراحی و ساخت تجهیزات حفاری به ارزش 1.4 میلیارد تومان دیگر پروژه‌های تحقیقاتی با ارزش بالای یک میلیارد تومان دانشگاه هستند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که از نظر ارائه خدمات آزمایشگاهی تقاضامحور از طریق آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در سال 93 نسبت به 92 رشد پنج برابری داشته است، اظهارکرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 620 میلیون تومان درآمد از محل ارائه خدمات آزمایشگاهی از طریق آزمایشگاه مرکزی دانشگاه حاصل شده است.

حاجی‌دولو ادامه‌داد: طرح‌های مرکز رشد فناوری دانشگاه نیز روند صعودی داشته که نشان‌دهنده روند رو به رشد بحث ایده در سطح استان است. در حال حاضر 40 شرکت در این مرکز مستقر هستند و تاکنون نیز 30 شرکت موفق به خروج از آن شده‌اند که دو شرکت اکنون در شهرک شرکت‌های صنعتی اهواز مستقر هستند. البته 21 مورد هم خروج ناموفق اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌هایی که در استانداری در حال پیگیری است، تأسیس منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان است، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل عظیم خوزستان در حوزه صنایع نفت این موضوع بسیار حائز اهمیت است. اکنون دانشگاه در شورای سیاستگذاری این طرح حضور دارد و مدل طراحی و برنامه‌ریزی اولیه آن انجام شده و در حال سیاستگذاری و اخذ مجوز از شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) هستیم که انتظار می‌رود معاونت علمی از این برنامه حمایت کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: البته می‌دانیم که در حال حاضر پنج، شش منطقه ویژه فناوری در کشور شکل گرفته است که همه این مناطق در مرحله طراحی هستند و خروجی موفقی نداشته‌اند؛ با این وجود انتظار می‌رود که با توجه به پتانسیل‌های خوزستان از راه‌اندازی این منطقه ویژه حمایت شود تا بتوانیم آن را عملیاتی کرده و خروجی‌های آن را در سفرهای بعدی مسؤولان دولت ارایه دهیم.

حاجی‌دولو یکی از برنامه‌های دیگر دانشگاه را تشویق اساتید برای ورود به حوزه پژوهش و فناوری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 130 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به این حوزه ورود کرده‌اند در حالی که پتانسیل دانشگاه نزدیک به 600 عضو هیأت علمی است و از سوی دیگر در سطح استان نیز بیش از 2 هزار عضو هیأت علمی وجود دارد که صنایع بزرگ در استان می‌توانند مدیریت فناوری خود را با نظارت این اساتید و حمایت مراکز تحقیقاتی انجام دهند.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست بررسی دانشگاه، اظهار داشت: طراحی و تدوین دانش فنی تولید توربین‌های آبی کوچک با سازمان آب و برق استان از پروژه‌های در حال بررسی است؛ در حال حاضر 90 درصد نیروگاه‌های بزرگ برقآبی کشور در خوزستان است و اکنون وزارت نیرو از نظر استراتژیک در حال ورود به حوزه توربین‌ها است که رایزنی‌های آن نیز انجام شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: پروژه تدوین دانش فنی آب شیرین‌کن در مرحله مذاکرات مقدماتی است؛ همچنین صنعت آب و برق جشنواره ایده و کنفرانس فناوی‌های نوین آب و برق را اردیبهشت سال آینده با همکاری دانشگاه برگزار می‌کند که عملیات اجرایی آن در حال اجرا است.

حاجی‌دولو با بیان این‌که این انتظار وجود دارد که مأموریت‌های بزرگ به دانشگاه شهید چمران واگذار شود، گفت: انتظار ما بر اعتمادسازی است؛ بسیاری از اساتید با توجه به فرهنگ و ضرورت‌های قبلی بیشتر فرهنگ حضور در کلاس را پذیرفته‌اند؛ باید پارادایم ذهنی آن‌ها را تغییر داد که وارد صنعت شوند. در دانشگاه شهید چمران این حرکت شروع شده است و یکی از برنامه‌های دانشگاه سوق‌دادن اساتید به حوزه فناوری در کنار آموزش و پژوهش است. البته باید به دانشگاه هم اعتماد و پروژه‌ها و مأموریت‌های کلان به آن واگذار شود؛ مطالعات سد گتوند علی‌رغم تلاش‌های زیاد به دانشگاه تهران واگذار شد که انتظار می‌رود چنین پروژه‌هایی به دانشگاه شهید چمران محول شود.

وی با اشاره به تشکیل یک کارگروه مشترک در استان با همکاری دانشگاه‌های شهید چمران، علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و دیگر دانشگاه‌های استان در ارتباط با مشکلات تنفسی و ریزگردها، افزود: یکی از پیش‌نیازهای انجام تحقیقات توسط این کارگروه ایجاد یک آزمایشگاه تخصصی برای انجام آزمایش‌ها و تست‌های لازم در خصوص مشکلات تنفسی است که این آزمایشگاه به حدود 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. انتظار می‌رود معاونت علمی و فناوری در این زمینه کمک کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ورود دانشگاه به حوزه ازدیاد برداشت مخازن نفتی با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های صنعت نفت و شیراز، بر لزوم خریداری تجهیزات نانوبیوتکنولوژی برای انجام این پروژه تأکید کرد و گفت: همچنین خریداری دستگاه‌های PSM جزو درخواست‌های سال گذشته است.

به گزارش ایسنا،حاجی‌دولو خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه احداث باغ 9 هکتاری بوتانیک برای بررسی و پیاده‌سازی الگوهای گیاهی در جهت رفع مشکلات پوشش سبز در استان و طرح‌های پایلوت پرورش ماهی‌های متراکم و افزایش پرورش میگو نیز در دستور کار دانشگاه قرار دارد که اگر این پروژه‌ها از طریق معاونت علمی ریاست‌جمهوری حمایت و به دانشگاه واگذار شود، آماده عملیاتی‌کردن آن‌ها هستیم. امیدواریم با توجه به رشد و ظرفیت دانشگاه شهید چمران و مراکز آموزش عالی استان، پژوهش‌های عملیاتی مشخصی را آغاز کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا