ناسا و اسا در اندیشه فتح اروپا

دریافت این تصاویر جرقه ای بود مبنی بر این که احتمالا در زیر پوسته یخی این قمر اقیانوسی نهفته باشد. به نظر می رسید که داده های مربوط به میدان مغناطیسی و تحقیقات بعدی فضاپیمای گالیله در دهه 90 میلادی این فرضیه را تائید می کند. در روی زمین هر جا که آب هست زندگی هم وجود دارد. آیا این موضوع در مورد قمر اروپا هم صدق می کند؟

بتازگی کاخ سفید درخواستی به کنگره ارائه کرده است تا برای انجام یک ماموریت برنامه ریزی شده به قمر اروپا بودجه کافی در اختیار ناسا قرار گیرد. حدود 15 سال است که آژانس فضایی آمریکا در سکوت کامل بر روی مفاهیم اصلی انجام این ماموریت کار می کند. سال گذشته بودجه این ماموریت به طور قابل توجهی افزایش یافت. اما اختصاص بودجه جدید برای انجام این ماموریت لازم و ضروری است.

به لحاظ مفهومی این ماموریت که توسط ناسا توسعه یافته «اروپا کلیپر» (Europa Clipper) نامیده می شود. یکی از متخصصان می گوید: در این ماموریت به دور قمر یخ زده اروپا دور نمی زنیم، بلکه 45 پرواز با ارتفاع کم به دور سیاره مشتری انجام می شود.

این ماموریت شبیه به ماموریت کاسینی ناسا است که در آن در مقطعی کاوشگر کاسینی به دور قمر تیتان سیاره زحل می گردید. دلیل این کار این است که میدان تشعشع مغناطیسی نزدیک به قمر اروپا شدید بوده و ممکن است دستگاه های الکترونیکی فضاپیمایی که به طور دائمی در مدار آن مستقر است آسیب ببیند. با وجود برخی اخبار منتشر شده در مورد ماموریت اروپا کلیپر، این ماموریت برای جستجوی حیات نخواهد بود. برای انجام آن ماموریت نیاز به فرود و نفوذ به یخ ها و نمونه برداری از آب اقیانوس است.

به گفته سایت مربوط به انجام این ماموریت، در عمل این وسیله در جستجوی اقیانوس زیرسطحی با رادار بوده و ترکیبات شیمیایی سطح یخ ها را با ابزارهای روی خودش تجزیه و تحلیل می کند.

در حال حاضر ناسا صدها میلیون دلار برای عملی کردن طرح های خود دریافت کرده است. اما برای تکمیل این ماموریت نیاز به بودجه ای در حدود 2 میلیارد دلار (حدود 6900 میلیارد تومان) دارد. البته اگر ماموریت در همین مرحله متوقف شود، احتمالا حدود 10 سال بعد مجددا کلید خواهد خورد. در آن زمان آژانس فضایی اروپا (اسا) در راه انجام ماموریتی خواهد بود که هدفش پرتاب کاوشگر فضایی قمر های یخی مشتری (به نام جوئیس) در سال 1401 است.

کاملا واضح است که قمر اروپا هم در فهرست این ماموریت قرار دارد و این موضوع ممکن است برای ماموریت بعدی ناسا خبری خوب یا بد باشد. جوئیس ممکن است پیش مرگی برای اهداف ماموریت اروپا کلیپر ناسا باشد و شاید هم یک رقیب برای آن محسوب شود. با این حال ناسا بخشی از بودجه های مربوط به ساخت ابزارهای مورد نیاز ماموریت جوئیس را تامین می کند.

بهتر است امیدوار باشیم که روح همکاری بین دانشمندان ناسا و آژانس فضایی اروپا غالب است تا یک رقابت. همکاری بین جوئیس و اروپا کلیپر می تواند یک ماموریت سیاره ای دیدنی و جالب باشد. این ماموریت برای جستجوی محل سکونتی در سیاره دیگر بسیار مهیج و جذاب خواهد بود.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا