غربالگری سرطان روده‌بزرگ ضروری است

دکتر پیام ایزدپناهی بیان کرد: هدف از غربالگری سرطان روده بزرگ شناخت سرطان در مراحل اولیه و قبل از علامت دار شدن است. شناخت سرطان در مراحل اولیه بدان معناست که دشمن را قبل از قدرت گرفتن بشناسید و در نتیجه به مقابله با آن اقدام کنید. بنابراین باید بگویم که تشخیص بهنگام در درمان سرطان‌ها و از جمله سرطان‌های کولورکتال نقش مهمی دارد.
 
هدف از غربالگری سرطان روده بزرگ شناخت سرطان در مراحل اولیه و قبل از علامت دار شدن است. شناخت سرطان در مراحل اولیه بدان معناست که دشمن را قبل از قدرت گرفتن بشناسید و در نتیجه به مقابله با آن اقدام کنید. بنابراین باید بگویم که تشخیص بهنگام در درمان سرطان‌ها و از جمله سرطان‌های کولورکتال نقش مهمی دارد.
وی در خصوص روش‌های غربالگری سرطان کولورکتال گفت: این روش‌ها ساده، راحت و در دسترس است و معمولا به چهار روش انجام می‌شود. نخستین روش استفاده از بررسی خون مخفی در مدفوع است که بر اساس استانداردها در افراد بالای 50 سالی که هیچ فاکتور خطری ندارند به طور سالانه توصیه می‌شود. روش دیگر استفاده از کولونوسکوپی است که آن هم برای افردا بالای 50 سالی که فاکتور خطر ندارند هر ده سال یکبار توصیه می‌شود؛ روش سوم استفاده از سیگموئیدوسکوپی است که برای همین گروه هر 5 سال یکبار توصیه می‌شود و روش آخر هم استفاده از تصویربرداری روده با کمک باریم و هوا است که برای افراد عادی بالای 50 سال هر 5 سال یکبار توصیه می‌شود.
وی افزود: افرادی که در خانواده خود فرد زیر 60 سال مبتلا به سرطان کولورکتال دارند و یا افرادی که در خانواده اشان سابقه ابتلا به پولیپ آدنوماتوز و بیماریهای التهابی روده دارند برای تست‌‌های غربالگری مرتبط باید زودتر اقدام کنند.
وی سرطان های کولورکتال را یک بیماری مولتی‌فاکتور معرفی کرد و گفت:  این سرطان ارتباط نزدیکی با چاقی، مصرف زیاد گوشت قرمز، کم‌تحرکی، مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات دارد.
دبیر اجرایی سمینار علمی «سرطان‌های کولورکتال از شواهد علمی تا بالین» در خصوص علائم خطری که افراد باید بدان توجه کنند؛ گفت:  بروز خونریزی در مدفوع،  تغییر حالات اجابت مزاج، دردهای ناحیه شکمی، کاهش وزن بدون علت، کاهش اشتها و … مواردی هستند که باید به عنوان علائم هشدار‌دهنده در  سرطان کولورکتال مورد توجه قرار گیرند. 
وی در پایان در خصوص سمینار علمی سرطان های کولورکتال گفت: این سمینار  با هدف بررسی تازه‌های تشخیصی و درمانی سرطان های کولورکتال با حضور تیم‌های متشکل از متخصصین کلینیکال انکولوژی، گوارش، جراحی، پاتولوژی، رادیولوژی و … پنجم آذرماه جاری در هتل هما2 مشهد برگزار خواهد شد. اتفاق خوبی که در این سمینار رقم خواهد خورد شکل‌گیری دو کارگاه تخصصی با عناوین «ملاحظات پرستاری در شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال» و «شیمی‌درمانی در شرایط بالینی خاص» بوده است که فکر می‌کنم دستاوردهای خوبی را برای متخصصان شرکت‌کننده به همراه خواهد داشت.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا