کشف سرنخهای تکامل درون زمین از روی سنگهای آتشفشانی

سنگهای مذابی که در جریان فورانهای آتشفشانی سر از سطح زمین درمی آورند از ارزش زیادی برای دانشمندان زیست شناس برخوردارند زیرا با مطالعه دقیق آنها می توان به سرنخهای ارزشمندی درباره اتفاقاتی که در دل زمین روی می دهد دست یافت.

با این حال بررسی سنگهای آتشفشانی به دست آمده در برخی جزایر آتشفشانی جهان که با نام «بازالتهای جزیره ای» شناخته می شوند نشان می دهند که اگرچه اساس شکل گیری سنگهای آتشفشانی جایی نیست جز اعماق زمین اما ساختار شیمیایی آنها یکسان نیست.

بر اساس تحقیقات گروهی از دانشمندان فعلی و قبلی دانشگاه آریزونا، کلید حل این معما در مدل دینامیک جبه زمین واقع شده است. این بخش از لایه های زمین شامل سنگهای صخره ای هستند که به طرز عجیبی داغ بوده و همواره برای دانشمندان زمین شناس سؤال برانگیز بوده اند.

این دسته از سنگهای صخره ای در جبه پایینی زمین قرار داشته و همواره در فعل و انفعال شیمیایی با مواد دیگر قرار دارند.

دانشمندان دانشگاه آریزونا متوجه شده اند که این مدل تئوری از جابجایی مواد می تواند گویای متغیرهای شیمیایی باشد که در آتشفشانهای خاصی نظیر هاوایی دیده می شود.

به گزارش مهر،کورتیس ویلیامز که هدایت دانشمندان در این پروژه را بر عهده داشته می گوید: این مدل پلت فورمی را ارایه می کند که با استفاده از آن می توان به درک روشنی از ارتباط قوانین فیزیک و شیمی دست یافت که در نتیجه این ارتباط دنیای مدرن ما و سایر سیارات قابل سکونت احتمالی دیگر شکل گرفته اند.

به گفته این دانشمندان، سنگهای بازالتی که از جزایر آتشفشانی نظیر هاوایی و سایر جزایر مشابه به دست می آیند در ظاهر ساختاری مشابه دارند اما پس از بررسی های دقیق و مطالعه عوامل سازنده آنها به این نتیجه می رسیم که در درون زمین اتفاقاتی در حال روی دادن است که برای بشر حیرت انگیز به نظر می رسد. بدین ترتیب می توان به درک بهتری از فرآیند تکامل درون زمین دست یافت.