اختلالات خواب عارضه داروهای کنترل بیش فعالی

مطابق تحلیلی تازه از تحقیقات پیشین، کودکان بیش فعالی که برای درمان بیماری خود داروهای محرک مصرف می کنند دچار مشکلات متعددی در خوابیدن می شوند.

محققان بیش از 9 پژوهشی که در گذشته به طور کامل انجام شده بود را مورد بررسی و تحلیل مجدد خود قرار دادند در این تحقیقات بیش از 246 کودک و نوجوان جهت بررسی ارتباط میان مصرف داروهای بیش فعالی و خوابیدن به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند کودکانی که از داروهای درمان بیش فعالی استفاده می کنند دیرتر به خواب می روند و نیز مدت زمان خوابیدن آن ها کمتر از سایرین به طول می انجامد.

به گفته کاترین کیدول دکتری روانشناسی از دانشگاه نبراسکا در تمام تحلیل هایی که در طی این تحقیقات انجام شد خواب بدترین و کم کیفیت ترین عامل در افراد مورد مطالعه بود.

بیش فعالی یک اختلال معمول است که در بیش از 7 درصد کودکان و نوجوانان دیده می شود. درمان بوسیله محرک ها متداول ترین روش درمان این بیماری برای کودکان به شمار می رود. مطابق آمار موجود در کشور آمریکا بیش از 3.5 میلیون کودک تحت درمان بوسیله این محرک ها قرار دارند.

تحقیقات نشان می دهند مشکلات ایجاد شده در چگونگی و کیفیت خواب کودکان باعث بوجود آمدن مشکلات رفتاری و شناختی در این کودکان همانند پرخاشگری و بی توجهی می شود .

به گفته محققان کودکانی که از این بیماری رنج می برند همواره دچار مشکلات عدیده ای در خوابیدن هستند علاوه بر این بعد از مصرف داروها و محرک های مورد نیاز برای درمان این بیماری وضعیت خوابیدن آن ها بدتر نیز می شود.

گفتنی است تحقیقات پیشینی که استفاده از محرک ها را در درمان بیش فعالی مورد سنجش قرار دادند به نتایج متناقضی رسیده بودند. مطابق نتایج بعضی از تحقیقات داروهای محرک باعث بی خوابی و اختلال در خواب افراد می شدند اما نتایج سایر تحقیقات نشان دهنده مفید بودن این داروها برای خواب بهتر افراد بود. به گفته محققان برای درک بهتر رابطه میان این داروها و خواب کودکان به تحقیقات گسترده تری نیاز است تا بتوان به طور قطع در مورد این موضوع نتیجه گیری کرد.

یافته های جدید توصیه و منعی جهت عدم مصرف این داروها توسط کودکان نمی کنند. به گفته محققان نتایج بدست آمده از تحلیل های انجام شده بیان گر عدم مصرف این داروها نیست بلکه این دارو ها در روند درمان و بهبود بیماری نیز بسیار موثر هستند.

تحقیقات نشان می دهند مشکلات ایجاد شده در چگونگی و کیفیت خواب کودکان باعث بوجود آمدن مشکلات رفتاری و شناختی در این کودکان همانند پرخاشگری و بی توجهی می شود .

والدین می توانند در مورد بی خوابی و اختلالات بوجود آمده در خواب فرزندانشان با پزشک اطفال و یا روان شناس مشورت کنند و نظر وی را در مورد علل بی خوابی جویا شوند. همچنین والدین می توانند با خواندن داستان برای کودکان خود به هنگام خواب عادت هایی را در آن ها بوجود آورند تا به راحت خوابیدن آن ها کمک کند.

علاوه بر این پزشکان اطفال باید هنگام مراجعه این کودکان در مورد مشکلات بوجود آمده در خواب آن ها سوال پرسیده و تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهند و پس از ارزیابی های انجام شده در مورد نکات مثبت و اثرات منفی این داروها تشخیص دهند که تجویز این داروها درست است یا خیر.

تحقیقات نشان می دهند مشکلات ایجاد شده در چگونگی و کیفیت خواب کودکان باعث بوجود آمدن مشکلات رفتاری و شناختی در این کودکان همانند پرخاش گری و بی توجهی می شود .

مطابق تحقیقات به چاپ رسیده  در مجله اطفال در بعضی از موارد، نکات منفی و زیان های این داروها در برابر محاسن مصرف آن ها بسیار بیشتر و ملموس تر بوده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا