شیشه بعد از حشیش پرمصرف ترین ماده غیرقانونی مورد مصرف است

 اگرچه استعمال قلیان به دلیل ایجاد عوارض جبران ناپذیر آن بر سلامت افراد و شیوع بالای مصرف در بین جوانان،امر نکوهیده‌ای است،لیکن انتشار اخبار کذب در این خصوص نه تنها کمکی  به کاهش شمار افراد مصرف کننده  قلیان نمی‌کند،بلکه صحت اخبار موثق در این خصوص را نیز زیر سوال می‌برد.متأسفانه در باب اعتیاد و مواد مخدر باورهای نادرستی وجود دارد که قطعا آشنایی با این باورها کمک زیادی به مقابله با آنها خواهد کرد.

شیشه دومین ماده غیرقانونی بعد از هروئین

 دکتر آرش نیک خلق، متخصص اعتیاد درخصوص معضل اعتیاد به شیشه در کشور گفت: بر طبق آمار جهانی بیش از بیست وشش میلیون نفر در جهان مبتلا به مصرف شیشه هستند.این تعداد از مجموع کل مصرف کننده گان مواد مخدری نظیر هروئین و کوکائین در جهان بیشتر بوده و به نظر می‌رسد در کشور ما هم وضع به همین صورت باشد. شیشه بعد از حشیش پرمصرف ترین ماده غیرقانونی مورد مصرف است.

وی افزود:سالها این باور نادرست در مورد شیشه رواج داشت که این ماده مخدر اعتیاد آورنیست و همین مساله باعث شد که افراد زیادی درصدد تجربه آن به عنوان یک داروی کاهنده اشتها و هیجان آور برآمده و به آن اعتیاد پیدا کنند.ممکن است که در شیشه علائم فیزیکی ترک مانند درد بدن ،بیرون روی وآبریزش بینی وجود نداشته باشد،لیکن وسوسه مصرف شیشه به حدی بالا است که فرد با یک بار مصرف هم نسبت به آن وابستگی پیدا می‌کند . برطبق آزمایشهای انجام شده وسوسه شیشه دو برابر وسوسه هروئین است . یکی از علل این وسوسه این است که در بدن انسان یک سری مواد وجود دارد که گردانده اعصاب هستند؛این مواد عبارتند از دوپامین،سروتونین ونوراپی میپرین. آنها خلق و احساس و عاطفه انسان را تعیین می‌کنند. شیشه بر روی هرسه ماده در بدن اثر داشته ونمی‌گذارد این مواد در بدن ذخیره شده و باقی بمانند و مرتب این مواد را وارد چرخه می‌کند.این نکته باعث کسب لذت بالای فرد از مصرف می‌شود بطوریکه آن را جایگزین همه چیز در زندگی خود می‌کند.

بر طبق آمار جهانی بیش از بیست وشش میلیون نفر در جهان مبتلا به مصرف شیشه هستند

شیشه بر کاهش وزن اثر ندارد

دبیر علمی انجمن زندگی بدون دخانیات ،ضمن بیان این نکته که شیشه نوعی محرک است که عاملی به عنوان تحریک وارد بدن نمی‌کند و از درون بدن عوامل تحریک را آزاد می‌کند؛ اظهار داشت: شیشه بدن را استعمار کرده و کل بدن را تخلیه می‌کند. این مساله سه نکته مهم به دنبال دارد. اول اینکه فرد مصرف کننده لذتی را که در بار نخست مصرف کسب می‌کند در دفعات دیگر بدست نمی‌آورد وبه همین دلیل مصرف را بالا می‌برد تا به احساس اولیه برسد لیکن این مساله امکان پذیر نیست.نکته دوم اینکه به دلیل اینکه بدن با مصرف شیشه خالی شده است بعد از مدتی فرد دچار حالات رخوت و افسردگی می‌شود. نکته دیگر اینکه در مصرف مواد مخدر اغلب  شاهد حالت مقاومت بدنی در فرد مصرف کننده هستیم بطوریکه بعد از مدتی بدن به دارو جواب نمی‌دهد ودر مورد شیشه هم  این مساله صادق است. بطور مثال خانمی که به دلیل کاهش اشتها به سراغ مصرف شیشه می‌رود بعد از مدتی حتی با مصرف شیشه هم اشتهای او کاهش نمی‌یابد وحتی نسبت به قبل افزایش می‌یابد، ولی وسوسه مصرف شیشه اجازه ترک را به او نمی‌دهد.

شیشه در حرارت بالا از بین می‌رود

نیک خلق درخصوص باورهای نادرست در زمینه مصرف شیشه گفت: یکی از باورهای نادرست در جامعه که اخیرا در زمینه مصرف شیشه رواج یافته است، باوراعتیاد به شیشه از طریق استعمال قلیانهای آلوده به این ماده است.همانطور که می‌دانید قلیان برای سوخت ودود بهتر احتیاج به حرارت بالایی دارد.اگر شیشه وارد محیط چرب قلیان شود از حالت کریستالی خارج شده و در مجاورت حرارت بالا از بین می‌رود و اگر فردی شیشه را در قسمت گداخته قلیان وارد کند ،قطعا این ماده می‌سوزد و از بین می‌رود. بر این اساس امکان مصرف شیشه از طریق قلیان وجود ندارد.کما اینکه تا بحال نمونه ای از فردیکه با مصرف قلیان مبتلا به اعتیاد به شیشه شده باشد گزارش نشده است.لازم به ذکر است که شیشه به صورت جامد و کریستالی با حرارت ملایم ذوب و مصرف می‌شود و مطمئنا محیط قلیان که خیس و چرب است و حرارت بالایی برای سوخت نیاز دارد،این امکان را فراهم نمی‌سازد.

افزایش مصرف کاتینون یا نمک حمام

وی در ادامه گفت: ماده دیگری که تأثیر مشابه آمفتامین ها دارد گیاه «خات» است که در ایران به قات معروف است.در کشورهای عربی و آفریقایی با مصرف این گیاه از طریق جویدن برگ تازه آن افراد حالاتی از بالارفتن خلق و خوی را تجربه می‌کنند و به دلیل اینکه این خواص در برگهای تازه آن ایجاد می‌شود.صادرات و واردات آن صورت نمی‌گیرد زیرا خشک شده گیاه تأثیری ندارد.عنصر فعال این گیاه ماده ای بنام کاتینون است .این ماده بر روی دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌کند و مکانیسم اثر آن دقیقا مشابه آمفتامینهاست. در چند دهه اخیر فرم صناعی این ماده را درست کرده و ماده‌ای بنام مت کاتینون تولید کرده اند که نام خیابانی آن همان نمک حمام است.یکی از دلایل محبوبیت این ماده تولید آسان آن است.این ماده به شدت از آمفتامین خطرناک تر است. درحال حاضر  اغلب موادی که تحت عنوان متان فتامین در بازار فروخته می‌شوند ،درواقع تولید شده از همین «مت کاتینون»هستند..به دلیل وجود آمونیاک در ساختار این ماده  وایجاد اسید در بدن، باعث انقباض عروق پوستی می‌شود و زمانیکه می‌گویند بدن فرد با مصرف مواد کرم گذاشته در واقع کرمی وجود نداشته بلکه این مواد  زخمهای بسیار شدیدی ایجاد می‌کنند که گاه تا عمق استخوان پیش رونده هستند.

توهم و جنون آنی پیامد مصرف شیشه

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیناپرس که به چه علت آمار فجایع به بار آمده توسط مصرف کنندگان شیشه نسبت به سایر مواد محرک بالاتر است افزود:در مصرف شیشه دو حالت وجود دارد یا فرد مصرف کننده از ابتدا زمینه اختلالات شدید روان شناختی را داشته و به همین علت به سمت مصرف می‌رود و یا بر اثر مصرف شیشه وتأثیرات سوء آن بر مغز دچار اختلالات روان شناختی می‌شود که عوارض آن حتی تا سالها پس از ترک باقی می‌ماند. این اختلالات به صورتهای مختلف خود را نشان می‌دهد. از جمله این عوارض ایجاد حس بدبینی شدید به اطرافیان،توهم و شنیدن اصواتی است که فرد را به کاری امر می‌کنند که گاها منجر به قتل و آسیب رساندن به دیگران می‌شود.گفتنی است اختلالی که در ابتدا به صورت افزایش هوشیاری خود را نشان می‌دهد در مراحل پیشرفته به افزایش حس بدبینی فرد منجر خواهد شد.

در آخر اینکه علت ایجاد فجایع به بار آمده با مصرف شیشه  عوارضی است که باعث آسیب دیدگی  جدی سلولهای مغز شده، سلولهایی که تولید کننده موادی هستند که عاطفه و احساس بدن را مدیریت می‌کنند که با مصرف شیشه دچار نقص اساسی  شده و سبب ایجاد رفتارهای غیر قابل کنترل از سوی فرد مصرف کننده می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا