نیمی از گونه‌های درختان آمازون در آستانه انقراض هستند

بر اساس پژوهش صورت گرفته توسط تیمی شامل 158 محقق از 21 کشور جهان، بیش از 50 درصد از گونه‌های درختی آمازون ممکن است در آینده برای همیشه منقرض شوند.

از دهه 1950 به این سو، پوشش گیاهی در آمازون به شدت مورد آسیب قرار گرفته است. با همین اواخر، هنوز دانشمندان درک درستی از تاثیر این آسیب بر گونه‌های مختلف درختی نداشتند.

در این پژوهش جدید، محققان به مقایسه اطلاعات به دست آمده از جنگل آمازون با نقشه‌های مربوط به جنگل‌زدایی در زمان حال و نیز نقشه‌های مربوط به پیش بینی مربوط به جنگل‌زدایی پرداختند تا به این ترتیب تعداد و نیز مکان گونه‌های درختی را تعیین کنند.

نتایج نهایی این بررسی مشخص ساخت که بین 36 تا 57 درصد از مجموع 15 هزار گونه درختی موجود در آمازون، طبق استانداردهای جهانی در معرض انقراض قرار دارند.

همچنین از آنجا که رویه فعلی در آمازون شباهت زیادی به رویه موجود در مناطق گرمسیری دارد، این پژوهشگران اعلام کرده‌اند که بیشتر 40 هزار گونه درخت موجود در دنیا نیز ممکن است در آینده از بین برود.

در عین حال، در این مطالعه عنوان شده است که نواحی حفاظت شده زیست محیطی و نیز قلمرو مردمان بومی، بیش از نیمی از آمازون را به خود اختصاص داده است و حجم قابل توجهی از درختان در معرض انقراض در این ناحیه قرار دارند.

در سال‌های اخیر توجه زیادی به ساخت پارک‌های حفاظت شده و نیز گسترش قلمرو قبایل بومی آمازون شده است. این امر می‌تواند تاثیر زیادی بر تنوع زیستی داشته باشد و این تحقیق نیز، اهمیت این اقدامات را نشان می‌دهد.

با این وجود، مناطق حفاظت شده نه تنها جلوی انقراض گونه‌های در خطر انقراض را می‌گیرد، بلکه از آسیب بیشتر به این مناطق نیز جلوگیری می‌کند. با این وجود اقدامات دیگری نظیر سدسازی و توسعه معادن و نیز بلایایی نظیر آتش سوزی جنگلی و خشکسالی می‌تواند به تشدید گرمایش جهانی و از بین رفتن قلمرو مردمان بومی این مناطق بیانجامد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Science Advances منتشر شده است.