شبکه‌های اجتماعی چه بلایی به‌ سر مغز انسان می آورند

سینا پرس: در دنیای امروزی که همه‌چیز بااتصال به اینترنت مهیا شده است می‌توان شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان ابزاری بسیار نیرومند در راستای استفاده از شبکه اینترنت محسوب کرد. روزانه انسان‌های مختلف می‌توانند ساعت‌ها در مقابل وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر بنشینند و زمان خود را صرف این شبکه‌های اجتماعی کرده و دوستان و خانواده و زندگی خود را به‌صورت مجازی با دیگران به اشتراک بگذارند ولی این موضوع تبدیل به یک پدیده عجیب خواهد شد و ممکن است افراد مختلفی را ببینی که دائما در حال کار کردن با همراه هوشمندشان هستند و خود را در تلفن‌ همراه هوشمندشان غرق کرده‌اند.

سؤال‌های مطرح‌شده در ابتدای این متن همگی پاسخ‌هایی واضح دارند و با یکدیگر به بررسی آنها خواهیم پرداخت. برای شروع باید بگوییم که 5 تا 10 درصد از کاربران اینترنت عملا هیچ کنترلی بر میزان مصرف خود از این شبکه جهانی ندارند و انگار به نمایشگر کامپیوتر یا تلفن همراهشان چسبانده شده‌اند و نمی‌توانند از آن جدا شوند.

این اعتیاد مانند هرگونه اعتیاد دیگری بر روی عملکرد مغز انسان تأثیر خواهد گذاشت و مشکلاتی را برای این افراد به ارمغان خواهد آورد. جالب اینجاست که دانشمندان با بررسی‌های دقیق خود متوجه این نکته شدند که قسمت‌هایی در مغز که مسئول انجام تصمیم‌گیری، هوشیاری و احساسات فرد هستند، به‌طور مستقیم توسط این اعتیاد تغییر حالت خواهند داد. علت این عادت شدید این است که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با کمترین تلاش ممکن برای شما اطلاعات زیادی را مهیا کنند و به خاطر همین امر نیز ذهن انسان به سراغ وابسته شدن به این روش آسان می‌رود و پس از هر ارتباطی با اطلاعات، به‌طور ناخودآگاه ذهن انسان به دنبال بیشتر و بیشتر خواستن می‌رود که دقیقا مانند عملکرد مواد مخدر به نظر می‌رسد.

دیگر نکته جالب اینجاست که بسیاری از افرادی که با شبکه‌های اجتماعی و دستگا‌ه‌های دیجیتالی متعدد سروکار دارند، معتقدند که در فعالیت‌های موازی بسیار موفق خواهند بود ولی آزمایش‌های پزشکی نشان‌دهنده این است که نتیجه حاصله عملا معکوس خواهد بود. اینکه بتوانید به‌طور همزمان در شرایط آنلاین کارهای متعددی را انجام بدهید موجب خواهد شد تا ذهن شما در دنیای واقعی با مشکل روبرو شده و حتی در به خاطر سپردن اطلاعات نیز ضعیف عمل کند.

یکی از معضلات روانی حاصل از محصولات عصر مدرن را می‌توان توهم لرزش تلفن همراه دانست، این پدیده موجب خواهد شد تا در بسیاری از موارد، احساس کنید که همراه شما زنگ می‌‌خورد ولی عملا تنها ذهن شماست که آماده پذیرش یک ورودی از تلفن همراه خواهد بود. در میان کل کاربران تلفن‌های همراه، 8 درصد از افراد حداقل هر هفته یک‌بار به این پدیده دچار می‌شود.

دانشمندان متوجه شده‌اند که فناوری در حال تغییر دادن سیستم عصبی بدن انسان است و این تغییرات هیچ‌گاه در بدن انسان مشاهده نشده بودند تا اینکه پای فناوریهای عجیب‌وغریب به این منطقه باز شد.

دیگر مشکل در شبکه‌های اجتماعی این است که ما در شبکه‌های اجتماعی دچار عدم تعامل خواهیم شد و بیش از 80 درصد ارتباطات انسان‌ها در شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه‌های مستقیم و نظرات شخصی آن‌ها آمده است ولی این میزان در مکالمه رودررو به 30 تا 40 درصد خواهد رسید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که تحقیقات دانشمندان به این نتیجه اشاره داشته‌اند که ارتباط‌های احساسی برقرارشده به‌صورت آنلاین می‌توانند پایداری بسیاری بالایی داشته باشند زیرا افراد به‌طور آنلاین می‌توانند راحت‌تر خودشان را بروز بدهند و این امر در وضعیت رودررو با مواردی مانند خجالت کشیدن همراه شده و جلوی این بروز دادن را خواهد گرفت.

منبع: Cnet

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا