فواید آموزشی یادگیری سیار

 لزوم توجه بیشتر به این رویکرد آموزشی، محققینی از کشورمان را به انجام پژوهشی در این زمینه ترغیب کرده است که نتایج آن، نشان از اثربخشی بالای این شیوه آموزشی دارد.

آموزش و یادگیری الکترونیکی، به مجموعه ای از فعالیت های آموزشی اطلاق می شود که با بهره گیری از ابزارهای الکترونیکی نظیر دستگاه های صوتی، تصویری و رایانه ای به صورت های مجازی و شبکه ای انجام گردیده و موجبات تغییر چهره آموزش را در سطح جهان پدید آورده است. امروزه و با گسترش روزافزون پدیده اینترنت، این گونه آموزش ها از گستره وسیع تری نیز برخوردار شده اند.

قابلیت انعطاف بسیار بالا، پتانسیل اجرای استراتژی های خاص یادگیری و آموزش خلاقانه، دسترسی همیشگی به منابع تدریس و سرعت بالای انتقال اطلاعات از ویژگی هایی است که آموزش الکترونیکی را به یکی از محبوب ترین ابزارهای آموزشی تبدیل نموده است.

در میان روش های مختلف این رویکرد آموزشی، یادگیری سیار یاMobile Learning  از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این شیوه آموزش الکترونیکی بیشتر بر مبنای دستگاه های قابل حمل نظیر گوشی های تلفن همراه استوار می باشد.

با توجه به این که این شیوه های آموزشی از گستردگی قابل قبولی در کشور ما برخوردار نیستند، لزوم انجام پژوهش هایی در خصوص به کارگیری موثر و گنجاندن آن ها در برنامه های آموزشی ضروری به نظر می رسد. به همین منظور پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مطالعه ای را بر روی اثربخشی آموزش از طریق تلفن همراه به انجام رسانده اند.

در این پژوهش 69 نفر از دانشجویان نیمسال اول سال تحصیلی 91-90 مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در رشته های علوم قضایی و فقه و مبانی حقوق از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیده و با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون مورد آزمایش قرار گرفتند. این دانشجویان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه کنترل تحت آموزش سنتی برای درس عربی قرار گرفتند. ولی برای گروه آزمایش علاوه بر روش آموزش سنتی، از تلفن همراه نیز برای آموزش عربی مبتنی بر سیستم ارسال و دریافت هوشمند پیامک استفاده گردید. سپس میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان، انگیزه پیشرفت و سطح خودپنداره دانشجویان با توجه به مقیاس های مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته های این پژوهش که تحت مقاله ای در مجله «پژوهش در برنامه ریزی درسی» سال 11 شماره 16 به چاپ رسیده است، نشان می دهد که شیوه «یادگیری سیار» به طور معنی داری انگیزه یادگیری را در دانشجویان افزایش می دهد. طبق توضیح مولفین، آموزش از طریق ابزارهای چندرسانه ای با ایجاد نوعی محیط چند حسی و با داشتن امکانات تعاملی مناسب، تاثیر زیادی بر افزایش انگیزه فراگیران دارد.

همچنین نتایج این مطالعه نشان از این دارد که یادگیری سیار در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، موثر بوده و نگرش مثبت آن ها را نسبت به فعالیت های آموزشگاهی افزایش می دهد و در کنار این دستاورد، باعث افزایش خودپنداره مثبت دانشجویان نسبت به فراگیری درس مربوطه می شود.

بر اساس نتایج این تحقیق و تحقیقات مشابه می توان نتیجه گرفت که دستگاه های همراه الکترونیکی با دگرگون سازی محیط یادگیری، باعث جذب بیشتر فراگیران به فرایندهای یادگیری شده و انگیزه های آنان را برای یادگیری افزایش می دهند. وقتی انگیزه یادگیری بیشتر شود، دانشجو تلاش و کوشش بیشتری برای آموختن به خرج داده و در نتیجه به نتایج و نمرات بهتری دست پیدا می کند و این به نوبه خود باعث افزایش عزت نفس و نگرش مثبت دانشجو نسبت به خود و توانایی هایش می گردد.

با توج به این مطالب، به نظر می رسد مسئولان آموزشی، می بایست وزن بیشتری را برای استفاده از فناوری های جدید آموزشی مبتنی بر تلفن همراه در نظر گرفته و این گونه روش ها را در برنامه های کلان آموزشی بگنجانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا