عضو انجمن تغذیه ایران: حذف غلات به کاهش قندخون کمک نمی کند

پروین افشار روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه اغلب افراد دیابتی با این باور که حذف نان و غلات، وعده شام یا حذف برنج و سیب زمینی از الگوی غذایی خود و استفاده از نان به جای برنج اقدامات اشتباه تغذیه ای را انجام می دهند، افزود: این نوع مداخلات تغذیه نه تنها به کنترل قند خون منجر نمی گردد بلکه با این روشها نیازهای تغذیه ای افراد برطرف نمی شود و در نهایت آسیبهای جدی به سلامت فرد وارد می کند.
وی یادآوری کرد: نقش تغذیه در کنترل دیابت برهیچ کس پوشیده نیست اما اینکه چگونه، چه نوع غذایی و در چه زمانی مصرف شود نکات بسیار مهمی در تغذیه این افراد به شمار می رود.
افشار با بیان اینکه ابتدا افراد دیابتی باید بدانند که بیشتر گروه های غذایی، کربوهیدرات یا قند دارند، بیان کرد: به طوری که هر واحد نان و غلات (حدود پنج قاشق پلو یا 30 گرم انواع نان یا یک عدد سیب زمینی متوسط) 15 گرم کربوهیدرات ، هر واحد میوه ( یک عدد سیب و پرتقال کوچک، دو قاشق کشمش یا توت،یک عدد موز کوچک و…) 15 گرم کربوهیدرات ، یک لیوان شیر یا 3.4 لیوان ماست 12 گرم کربوهیدرات و نصف لیوان سبزیجات پخته یا یک لیوان سبزیجات خام پنج گرم کربوهیدرات دارند. 
این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: فقط با نخوردن یا کم خوردن نیست که قند کنترل می شود بلکه رعایت الگوی غذایی صحیح است که به کنترل قند خون منجر می شود و مهمترین نکته تقسیم کربوهیدرات در شش وعده غذایی یعنی صبحانه، میان وعده، ناهار، میان وعده بعدازظهر، شام و وعده آخر شب است.
وی خاطرنشان کرد: فرمول تقسیم کربوهیدرات در افرادی که برای کنترل قند خون قرص مصرف می کنند با افرادی که انسولین تزریق می کنند نیز متفاوت است لذا افرادی که دچار دیابت هستند برای دریافت رژیم غذایی بهتر است به مشاور تغذیه مراجعه کنند.
مهم ترین علت ابتلا به دیابت تغییر در شیوه زندگی، بی تحرکی و افزایش وزن، چربی خون بالا، استعمال دخانیات، تغذیه های نامناسب و در معرض مداوم استرس بودن است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا