تلاش محققان ایرانی برای تولید پانسمان نانوذرات نقره با قابلیت درمان زخم های مزمن

دکتر 'غلامرضا اسماعیلی جاوید' روز سه شنبه در گفت وگو باایرنا، بهره گیری از پانسمان های پیشرفته را یکی از راهکارهای کنترل عفونت زخم های مزمن دانست و توضیح داد: تحقیقات در مورد تولید این پانسمان در کشور در حال انجام است اما برخی از شرکت های خارجی ادعا دارند که این پانسمان را تولید کرده اند.
وی افزود: کشورهای پیشرفته با استفاده از ترکیبات نانو یا سایر ترکیبات در تلاش هستند این شیوه درمانی را تقویت کنند زیرا این گونه فناوری های پیشرفته می توانند شرایط مناسبی را ایجاد کنند تا زخم های مزمن سریع تر التیام یابند.
جاوید با اشاره به این که یکی دیگر از پانسمان های ترمیم زخم با استفاده از فناوری تار عنکبوت تهیه می شود، بیان کرد: در این شیوه درمانی پلیمرهایی تولید می شود که امکان اضافه شدن داروها به آنها وجود دارد تا شرایط برای بهبود زخم های مزمن فراهم شود.
مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، مهمترین اقدام برای درمان زخم های مزمن را کنترل عفونت آنها دانست و گفت: ساده ترین شیوه برای کنترل عفونت زخم، مصرف آنتی بیوتیک ها است که به دلیل استفاده ناصحیح از این روش درمانی، شاهد افزایش روزافزون مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های مولد عفونت زخم مزمن هستیم.
جاوید اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته برای کنترل عفونت زخم به این نتیجه رسیده اند که به جای مصرف آنتی بیوتیک ها باید به صورت موضعی عفونت را با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و مدرن، کنترل کنند.

** بهره گیری از روش های جراحی برای درمان زخم های مزمن 
مدیر مرکز جامع ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، به بهره گیری از روش های جراحی برای درمان زخم های مزمن اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کانادا تخصصی به نام 'جراح پا' وجود دارد که در کشور ما این کار به ارتوپدها واگذار شده است.
جاوید ادامه داد: جراحان پا، با بهره گیری از این شیوه درمانی تلاش می کنند تا زخم ها و سایر ناهنجاری های پا را درمان و از قطع این عضو جلوگیری کنند.
وی با اشاره به این که این گونه روش های جراحی هنوز وارد ایران نشده است، اظهار کرد: به دلیل مشکلات درمانی و نبود مراقبت های مناسب پس از جراحی، بسیاری از جراحان ارتوپد خطر جراحی های پرعارضه زخم مزمن پای دیابتی را به عهده نمی گیرند. 
جاوید بیان کرد: هرچند برخی ارتوپدهای کشور توانسته اند با گذراندن دوره های مربوطه، مشغول فعالیت در این حوزه شوند، اما این موارد محدود جوابگوی نیاز کشور نیستند.
وی تاکید کرد: نظام سلامت ما باید به این نتیجه برسد که این گروه تخصصی را در کشور ایجاد کند تا پزشکان با گذراندن دوره های مربوطه بتوانند خدمات مطلوب را به افراد نیازمند ارایه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا