کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ با تغذیه سالم

دکتر عبدالرضا نورزی در ارتباط با تاثیر نحوه تغذیه با میزان احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ گفت: از مجموع سرطان‌های شایع جهان تعداد محدودی از آنها مانند سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه افراد جامعه دارد.

وی افزود: در واقع منظور از تاثیر تغذیه بر احتمال ابتلا به سرطان کولون یا روده بزرگ این است که مواد غذایی که ما در طی روز مصرف می‌کنیم می‌تواند عامل و یا مانع بروز این سرطان در بدن شود که تحقیقات علمی این امر را ثابت کرده است.

وی در ارتباط با غذاهای موثر در احتمال به ابتلا سرطان روده بزرگ عنوان کرد: در درجه اول غذاهای با چربی بالا عامل ابتلا به این بیماری هستند و در ادامه می‌توان به مصرف غذاهای دودی و زیاد سرخ شده اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین غذاهایی که به صورت کبابی، زغالی، دودی و در نهایت غذاهایی که با نمک زیادی مصرف می‌شوند از دیگر عوامل ایجاد کننده سرطان در روده بزرگ هستند.

مصرف حداقل 400 گرم میوه در روز

وی گفت: البته مصرف کم میوه‌جات و سبزیجات نیز از دیگر عوامل موثر بر احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ است به طوری‌که اگر افراد در روز کمتر از400 گرم میوه‌جات و کمتر از 350 گرم سبزیجات مصرف کنند؛ احتمال ابتلا آن‌ها به سرطان کولون و روده بزرگ بیشتر می‌شود.

این متخصص تغذیه ابراز کرد: یکی از عوامل محافظت کننده سلول‌های روده بزرگ از تبدیل شدن به سرطان موادی است که توسط باکتری‌هایی که به صورت طبیعی در روده بزرگ ما هستند تولید می شوند در واقع کارکرد اصلی این باکتری ها تامین گاز داخل روده‌ها است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا