بررسی گنجینه حاوی سکه های رومی

یک کشاورز اهل کشور سوئیس به طور تصادفی موفق به کشف و شناسائی مجموعه ای بزرگ از  سکه های باستانی متعلق به  امپراتوری روم شد بیش از یک هزار و 700 سال پیشینه دارند . این سکه ها در پی انجام فعالیت های باغداری و جا به جائی خاک های باغ وی کشف شده و کشاورز مزبور به سرعت ، موضوع را به مقامات اداره باستان شناسی شهر UEKEN اطلاع داد .

در پی این موضوع تیمی از باستان شناسان به سرپرستی جرج متر Georg Matter به منطقه اعزام شده و فعالیت های خود را برای کاوش و حفاظت از این سکه ها آغاز کردند . این باستان شناس سوئیسی در رابطه با این کشف ارزشمند به خبرنگار  گاردین  Guardian گفت : " این باغ که سکه ها در آن کشف شده اند در محوطه ای قرار دارد که هیچ گاه در آن ساخت و ساز انجام نشده است و این زمین همواره برای مصارف کشاورزی و باغداری کاربرد داشته است . "

مطالعات پژوهشگران در این رابطه نشان می دهد که در گنجینه فوق الذکر بیش از 4 هزار سکه ساخته شده از جنس برنز وجود داشته و این سکه ها ها در شرایط نسبتا مناسبی باقی مانده اند . بر اسن اساس ، مشخص شد که سکه های فوق الذکر در سال 294  میلادی و دقیقا در اندک زمانی پس از ضرب شدن ، در کیسه ای چرمی قرار گرفته و بنا به دلایلی در این محل رها شده بود . "

مطالعات و آزمایش های لازم در این زمینه در حال پیگیری است .