مطالعه فسیل 400 هزار ساله انسان راست قامت

تیمی از پژوهشگران متخصص در زمینه  مهره داران پیش از تاریخ  و دیرین انسان شناسی  در پی کاووش های اخیر خود در منطقه ای باستانی در شرق کشور چین ، موفق به کشف و شناسائی بقایای فسیل انسان موسوم به هومو ارکتوس Homo erectus  یا انسان راست قامت شدند . مطالعات اولیه نشان می دهد که بقایای این جمجمه انسان راست قامت که به طرز بسیار مناسبی سالم باقی مانده است به فاصله زمانی 150 هزار سال تا 412 هزار سال پیش تعلق دارد . این پژوهشگران از سوی موسسه Institute of Vertebrate Paleontology and Paleoanthropology (IVPP) به این ماموریت پژوهشی اعزام شده بودند .

گفتنی است در کنار این فسیل باستانی ، بقایای ابزارهای سنگی متعددی نیز به دست آمده است . دانشمندان نام این فسیل کشف شده را انسان دونگ ژی یا Dongzhi Man انتخاب کردند . در این محوطه باستانی همچنین بقایای دندان و بخش هایی از سایر استخوان های بدن انسان راست قامت به دست آمده است . در این محوطه همچنین دانشمندان موفق به شناسائی و جمع اوری بیش از 6 هزار قطعه استخوان حیواناتی شده اند که در این روزگار زندگی کرده و احتمالا توسط هومو ارکتوس ها شکار شده بودند . از جمله حیواناتی که استخوان آن ها در این محوطه کشف شد می توان به tapir یا خوک خرطوم دراز مالایا  و پاندا اشاره کرد .

در همین زمینه لیو وو Liu Wu از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " تمامی یافته های ما در این سایت باستانی نشان دهنده این حقیقت هستند که ما دقیقا محل زندگی این هومو ارکتوس ها را کشف کرده ایم . بر اساس مدارک موجود مشخص است که این گروه از انسان های راست قامت ، پس از شکار حیوانات ، آن ها را به محل سکونت خود آورده و با کمک ابزارهای سنگی به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و سپس آن ها را مصرف می کرده است . این موضوع نشان می دهد که این حیوانات برای مصارف تغذیه و یا مراسم آئینی استفاده می شده است . "

در خاتمه لازم به توضیح است که تخمین قدمت این فسیل ها بر اساس سالیابی نسبی بوده و برای تعین دقیق قدمت این فسیل ها باید آزمایش های دقیق انجام شود .