از اثرهای منفی تکنولوژی غفلت نکنیم

دکتر محمد مهدی آخوندی، رییس پژوهشگاه ابن سینا و این سمینار گفت: موفقیت های اخیر دانشمندان ایرانی و موقعیت ارزنده ما در علم نانو نشانن از ورود به هنگام و فعالیت ما در این عرصه است.

وی افزود: نتیجه موفقیت های ارزنده، تلاش بزرگان و دانشمندان این علم در سطوح ملی و بین المللی، پرورش دانشجویان خوب و با استعداد از مراکز و پژوهشگاه های علمی باعث برپایی چنین سمیناری شده است.

در این سمینار به دو بعد( اثرات مثبت و منفی) تکنولوژی توجه ویژه ای شده است؛ همین امر باعث تفاوت و منحصر به فرد بودن این سمینار نسبت به سایر همایش ها وکنگره ها شده است.

وی عنوان کرد: رشد علوم توقفی ندارد و سرعت آن نسبت به گذشته با هدف گسترش دانش و بهبود زندگی بشر دو چدان شده است. خوشبختانه بحث نانو در وزارت بهداشت همزمان با تشکیل ستاد نانو به جد دنبال شده است. نتیجه این پیگیری ها ، استقبال از چنین سمیناری است.

آخوندی اظهار کرد: طبیعتا هر فناوری و توسعه تکنولوژی الزاما قابل استفاده برای بشر نیست. آنچه مسلم است، چگونگی استفاده مناسب از این فناوری ها در جایگاه، جهت و هدف شان است.

وی افزود: استفاده از توسعه فناوری همان قدر که می تواند به نفع بشر باشد و موجب پیشرفت جامعه بشری شود، می تواند اثرات منفی نیز داشته باشد. ما نباید از این اثرهای منفی غفلت کنیم.

رییس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه اکنون پیشرفت های خوبی در کشور در زمینه علوم مختلف داشته ایم اما با مسایل و چالش های جدی در این زمینه مواجه ایم. چالش ها و مسایلی که خودمان آن را ایجاد کرده و به آن دامن زده امی.

رییس سمینار نانو پزشکی در تشخیص و درمان بیماری های صعب العلاج گفت: فناوری می تواند به تشخیص بهتر بیماری های سخت مانند سرطان ها و بیماری های عفونی کمک زیادی کند اما از طرفی ما با آلوده کردن محیط زندگی مانند آب، خاک و هوا و ایجاد فضای نا امن و پارازیت ها و استفاده از تکنولوژی های به روز مانند موبایل، آسیب ها جدی به خود واردمی کنیم؛ از طرفی دنبال تکنولوژی هستیم و از سوی دیگر به خودمان صدمه می زنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه در این سمینار به این دو بعد( اثرات مثبت و منفی) تکنولوژی توجه ویژه ای شده است؛ همین امر باعث تفاوت و منحصر به فرد بودن این سمینار نسبت به سایر همایش ها وکنگره ها شده است.

 

رتبه یک ایران در علم نانو بایو تکنولوژی در منطقه

دکتر علیرضا زالی، رییس سازمان نظام پزشکی نیز در این سمینار با اشاره به جایگاه ویژه ایران در علم وتکنولوژی نانو گفت: هم اکنون ایران در علم نانو به خصوص بایو تکنولوژی در آسیای جنوب غرب و مدیترانه رتبه یک را به خود اختصاص داده است. کسب چنین رتبه ای از سوی متخصصان و پژوهشگران ما حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اهمیت این علم افزود: امروزه علم نانو از محیط خانه تا هوافضا کاربردهای ویژه ای دارد و طیف وسیعی از حوزه های مختلف زندگی انسان را در بر گرفته است.در حوزه پزشکی نیز فناوری نانو تحول عظیمی در تشخیص و شناسایی زود هنگام، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان ها، بیماری های عفونی، ژنتیکی، دیابت و … به وجود آورده است. ما با استفاده از این روش می توانیم امکان عفونت را به صفر برسانیم و از این تکنولوژی در همه ابعاد ژنتیکی، دارویی و… استفاده کنیم.

 

سهم بودجه های تحقیقاتی مان ناچیز است

دکتر شاهین آخوند زاده، قائم معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این سمینار گفت: مطرح شدن بحث علمی تکنولوژی نانو در کنار بحث های اخلاقی نانو پزشکی نشان از اهمیت این موضوع دارد. امروزه آمارهای ابتلا مردم ایران و جهان به بیماری های سخت مانند سرطان و عفونی قابل توجه است بنابراین اهمیت مساله نانو پزشکی در تشخیص زود هنگام و درمان به موقع این بیماری ها بیش از گذشته احساس می شود.

وی افزود: هرچند اکنون بودجه  انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ما نسبت به اعتبارات کشورهای پیشرو ناچیز و نیازمند سرمایه گذاری عظیم است و نمی توان انتظار زیادی از صاحبنظران و محققان داشت اما معرفی فرمولاسیون های جدید دارویی این دانشمندان وپژوهشگران یکی از نقاط قوت ما در این زمینه است.

وی عنوان کرد: امروزه روش های جدید جایگزین شیوه های سنتی گذشته شده اند به عنوان مثال اکنون برای درمان بیماری سرطان از روش داروهای هوشمند استفاده می شود. ما با روش های گذشته تنها می توانستیم عمری ناچیز به بیماران ببخشیم که هزینه سرسام آور و سنگین این شیوه درمانی از عهده و توان بسیاری از خانواده ها خارج بود.

وی بیان کرد:اگرچه تعداد مقالات و رتبه تک رقمی ما در دنیا در زمینه نانو جزء افتخارات ما به حساب می آید اما اگر ما به سمت  تولید محصولات نانو تکنولوژی نرویم ،در آینده ای نزدیک تنها مصرف کننده این فناوری در دنیا خواهیم بود. ما باید سرعت گام های نانو پزشکی مان با توانایی ها و استعداد های دانشمندان مان در بحث داروسازی بیشتر کنیم.

 

ارایه 170 مقاله علمی به دبیرخانه این سیمنار

دکتر زهره محمدی، مدیر گروه نانو تکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا و دبیر علمی این کنگره نیز گفت: اهمیت و جایگاه ویژه نانو پزشکی در تشخیص بیماری های صعب العلاج  ما را بر آن داشت تا سمیناری با این عنوان برگزار کنیم.

وی نانو پزشکی در تشخیص و درمان انواع بدخیمی ها، بیماری های ژنتیکی، بیماری های اعصاب مرکزی و محیطی، بیماری‌های ویروسی و ملاحضلات اخلاقی، حقوقی و ایمنی در نانو پزشکی را از محورهای اصلی این کنگره عنوان کرد و افزود: از مجموع 170 مقاله ارسال شده به این کنگره، 29 مقاله به صورت سخنرانی و 107 مقاله به عنوان پوستر و همچنین 13 مقاله به صورت کامل در این سمینار ارایه خواهند شد و در پایان نیز از منتخبان 2پوستر، 2 سخنران و 2 مقاله برتر تقدیر به عمل می آید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا