ابعاد حضور مریخ نورد کیوریستی در گفتگو با مارک کاوفمن

سیناپرس: مارک کاوفمن (Marc Kaufman) یکی از نویسندگان فعال در زمینه حوزه دانش فضایی است که تاکنون چند کتاب هم در مورد مریخ نورد کیوریسیتی نگاشته است. او با دانشمندان ناسا که وظیفه طراحی و پیشبرد پروژه کیوریسیتی را داشتند نیز همکاری نزدیکی داشته است.کاوفمن در گفتگو با مجله «دیسکاور» به بررسی ابعاد حضور مریخ نورد و نیز یافته های آن می پردازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از زمان فرود کیوریسیتی بر روی مریخ تاکنون، چه چیزی شما را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است؟

یافته های کیوریسیتی به معنای واقعی برایم شگفت آور بوده است. این یافته ها نشان می دهد که نه تنها سطوح کاوش شده مریخ قابل سکونت است، بلکه این سطوح تفاوت چندانی با سایر بخش های مریخ ندارد. ما همیشه مریخ را سیاره سرخ رنگ می نامیدیم، اما کیوریسیتی برای نخستین بار به ما نشان داد که این سیاره سرخ رنگ نیست و تنها لایه ای نازک از اکسید آهن که قرمز است بر روی سطح این سیاره قرار دارد. همچنین برای نخستین بار، داخل صخره های مریخی را هم مشاهده کردیم. یک بار کیوریسیتی بر روی یکی از این صخره ها رفت، از آن عکس گرفت و آنگاه بود که دیدیم سطح این سیاره خاکستری مایل به آبی است- یعنی درست همانند زمین.

 

تصاویر گرفته شده توسط کیوریسیتی ما را به یاد افرادی می اندازد که دست اندرکار این پروژه هستند و شما نیز مدتها با این افراد همکاری داشتید. به یاد ماندنی ترین خاطره ای که از تیم ماموریت کیوریسیتی به یاد دارید چیست؟

شاید کمتر کسی بداند که یک بار در طی این مدت نزدیک بود که کل پروژه با شکست روبرو شود. یادم هست که در آن موقع در آزمایشگاه پرتاب جت (JPL) بودم و دو ماه از پرتاب کیوریسیتی به فضا می گذشت. یکی از رایانه های این مرکز دچار مشکل شد و روشن هم نمی شد. مشاهده عملکرد کارکنان این مرکز و اعضای تیم با این مشکل، شگفت انگیز بود. همه آنها می دانستند که این مشکل چه پیامدهایی خواهد داشت. گویی بروز این مشکلات را از قبل پیش بینی می کردند.

 

قرار است کیوریسیتی بر روی یکی از کوه های مریخ که «تیز» (Sharp) نام دارد برود. به نظر شما، کدام شگفتی در این مکان در انتظار کیوریسیتی است؟

این کوه در مریخ برای تیم کیوریسیتی در حکم «ارض موعود» است. لایه های موجود بر روی این کوه می تواند تاریخ مریخ را به ما نشان دهد. با این بررسی می توانیم وجود مواد معدنی که تنها در حضور آب یافت می شوند را شناسایی کنیم.

 

مخترع و کارآفرین معروف یعنی «الون ماسک» (Elon Musk) در مقدمه کتاب اخیر شما، با ذوق و شوق در مورد فرستادن انسان به مریخ سخن گفته است. آیا شما هم حاضرید که به این سفر بروید؟

 

راستش زیاد از ارتفاع یا مکان های کوچک خوشم نمی آید! من به هیچ وجه قصد رفتن به مریخ را ندارم، با این حال فکر می کنم این احتمال وجود دارد که در دو دهه آینده، عده ای بتوانند به این سیاره سفر کنند.

 

فقط احتمالش وجود دارد؟

آدام استلتزنر (Adam Steltzner) که طراح جرثقیل متصل به کیوریسیتی است به من گفته بود که هم اکنون از دانش طراحی کپسولی برای انتقال انسان به مریخ برخورداریم. پس این مساله از نظر فنی کاملاً شدنی است. مساله این است که آیا افراد حاضرند برای این کار پول خرج کنند یا خیر.

 

می توانید به صورت خیلی خلاصه بگویید که اصلاً چرا باید به مریخ سفر کنیم؟

نمی توان گفت که این کار فقط به خاطر علم و دانش خواهد بود، زیرا بسیاری از کاوش ها را می توان از روی زمین مدیریت کرد و به انجام رساند. شاید این کار برای تاکید بر توانمندی های بشر و توانایی انسان برای انجام کارهایی فوق العاده باشد تا به این ترتیب افراد، انگیزه ای برای نوآوری و پا فرا نهادن در حوزه فعالیت خود داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا