طراحی لباس هایی با قابلیت تجزیه در طبیعت

سیناپرس: پارچه ها به صورت معمول به خاطر مواد اولیه ای که در آنها به کار می رود به راحتی تجزیه می شوند. اما ظاهراً این ویژگی نتوانسته شرکت سوئیسی «فریتگ» (Freitag) را قانع کند و به همین دلیل، کارشناسان این شرکت پارچه ای با قابلیت تجزیه سریع و آسان در طبیعت طراحی کردند.

علاوه بر مواد طبیعی نظیر کنف، در ساخت این پارچه که F-abric نام دارد از نخ ویژه ای که از جنس سلولز است و از درخت راش استخراج شده استفاده می شود. همچنین فرآیند خاصی که در ساخت این پارچه مورد استفاده قرار می گیرد موجب می شود تا اندکی پس از قرارگیری آن در مخزن کمپوست، به راحتی و سرعت تجزیه شود.

 

این شرکت به منظور بهره گیری از شیوه های کمتر آلاینده، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این پارچه را نیز از تولیدکنندگانی که تمامی استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپا را رعایت می کنند خریداری می کند.

لباس درست شده از این پارچه کاملاً تجزیه پذیر است، البته  باید دقت داشت که دگمه های آن تجزیه شدنی نیستند و باید پیش از قراردادن در مخزن کمپوست، آنها را از لباس جدا کرد. این لباس ها در اصل برای کارکنان همین شرکت سوئیسی طراحی شده اند، اما شاید در آینده ای نزدیک شاهد عرضه آن به بازارهای دنیا باشیم.

gizmag  :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا