اجلاس پاریس و چشم‌های نگران

پاریس، هنوز از سنگینی بار حادثه کمر راست نکرده است که میزبان رویداد مهمی خواهد بود. سران کشورهای جهان راهی این شهر زخم‌دیده خواهند شد تا در اجلاس تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد شرکت کنند. یکی از فرصت‌هایی که شاید سیاستمداران بتوانند به راه‌حلی حتی حداقلی برای مواجهه با بحران بزرگ تغییرات اقلیم پاسخ دهند.

شاید در چنین روزهایی که وحشت از عفریت ترور، جهان را در برگرفته است، سوال مهمی برای بسیاری از مردم مطرح شود که آیا این موضوع واقعاً دارای اهمیت کافی هست که الآن به آن پرداخته شود؟

واقعیت این است که گرمایش زمین در حال رخ دادن است. تغییرات اقلیم از هم‌اکنون نتایج خود را آشکار کرده و واقعیت تلخ دیگر این است که عملاً ما چاره‌ای جز مواجهه با اثرات دنیایی تغییریافته نداریم.

آنچه امروز می‌توانیم انجام دهیم محدود کردن اثرات و مدیریت کردن آن‌ها و یافتن راهی است که با کمترین هزینه ممکن در جهانی جدید زندگی کنیم.

تغییرات اقلیم یکی از بحرانی‌ترین و مهم‌ترین موضوعاتی است که نسل ما با آن مواجه است. ما اولین نسلی هستیم که به‌طور مستقیم آثار این تغییرات را درک می‌کنیم و به گفته بسیاری از کارشناسان شاید آخرین نسلی باشیم که بتوانیم اقدامی عملی برای مهار و مدیریت آن انجام دهیم.

اشتباه نکنید موضوع تغییرات اقلیم مسئله‌ای هم فردی و هم جهانی است. این موضوعی نیست که تکرار آن باعث کاهش ارزش یا اهمیت آن شود. مسئله محیط‌زیست و تغییرات اقلیم یکی از مُدهای رایج حاصل از بی‌دردی نیست که هر از چند گاهی ظاهر می‌شود و بعد از بین و از یاد می‌رود. این بار حتی اگر ما بخواهیم گرمایش و تغییرات اقلیم را فراموش کنیم او ما را فراموش نخواهد کرد.

همه ما مردمانی که در سراسر جهان زندگی می‌کنیم، از اثرات تغییرات اقلیم آسیب خواهیم دید.

کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته هر دو متضرر می‌شوند و البته که آن‌هایی که آماده نیستند یا منابع کمتری در اختیار دارند ضررهای جانی و مالی بیشتری خواهند داد.

پاریس در شرایطی که سعی می‌کند از شبح بحران ترور خراج شود میزبان اجلاس تغییرات اقلیم است و اتفاقاً این زمان مناسبی است که به یاد بیاوریم گرمایش زمین تنها چند گونه گیاهی و جانوری را تهدید نمی‌کند. برخی از آثار این رویداد و تغییرات الگوهای زندگی ممکن است منجر به بروز بحران‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی شود. ممکن است موج‌هایی از مهاجرت را ایجاد کند و ممکن است بر آتش خشونت بنزین بی‌ثباتی را بریزد.

آیا امروز زمان مناسبی برای پرداختن به گرمایش زمین است؟ صادقانه باید گفت. نه. زمان مناسب یک دهه پیش بود اما الآن در اینجا و اکنون هستیم و هر روز تأخیر در تلاش برای حل این مسئله تنها بر ابعاد آن می‌افزاید و تنها بر هزینه‌های بعد مدیریت عواقب آن خواهد افزود.

به همین دلیل مردم سیاره با نگرانی به پاریس چشم دوخته‌اند تا شاید از دل خاکسترهای زخم ترور، شاخه‌های سبز امید بروید.

پوریا ناظمی / روزنامه نگار علم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا