استفاده از داده‌های تلفن همراه برای پیش‌بینی شرایط اقتصادی

داده‌های تلفن همراه به بهبود پیش‌بینی شاخص‌های حیاتی اقتصاد که برای سیاستگذاران بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار با ارزش هستند، کمک می‌کنند.

در این مطالعه که با همکاری موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه کالیفرنیا در دیوس انجام شد، توانایی چند الگوریتم برای تجزیه و تحلیل داده‌های تلفن همراه در دو کشور (نامشخص) اروپایی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

محققان بطور خاص در این پژوهش دریافتند، ثبت جزئیات تماس می‌تواند برای پیش‌بینی نرخ بیکاری تا چهار ماه قبل از انتشار گزارش‌های رسمی مورد استفاده قرار بگیرد و این روش بسیار دقیق‌تر از استفاده از داده‌های تاریخی به تنهایی است.

مطالعه نخست بر میزان بیکاری در سطح جامعه متمرکز بود. داده‌های تماس تلفنی در یک بازه زمانی 15 ماهه بین سال‌های 2006 و 2007 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و رفتار اجتماعی شامل کل تماس‌ها، تماس‌های دریافتی، تماس‌های خروجی کنترل شدند. محققان دریافتند، میزان کل تماس افرادی که از محل کار خود اخراج شده بودند، با کاهش 51 درصدی روبرو شد.

در مطالعه دوم، جزئیات تماس هزاران مشترک تلفن همراه در کشورهای مختلف اروپایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تغییرات رفتاری کاربران (مانند کاهش تماس خروجی) که احتمالا ناشی از اخراج شدن بودند، برای پیش‌بینی آمار بیکاری عمومی مورد ارزیابی قرار گرفتند.  

محققان دریافتند، تغییرات در رفتار اجتماعی می‌تواند نرخ بیکاری را پیش از انتشار گزارش‌های رسمی پیش‌بینی کند که این پیش‌بینی بسیار دقیق‌تر از روش‌های پیش‌بینی سنتی است.

دکتر جیمسون تول، نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می‌کند: داده‌های تلفن همراه قادر به ارائه یک پیش‌بینی بسیار دقیق و کم هزینه از شاخص‌های حیاتی اقتصاد هستند؛ این داده‌ها به سیاستگذاران کمک می‌کنند تا واکنش سریع‌تری به رکودهای اقتصادی در آینده نشان دهند و در عین حال، تصویر دقیق‌تری از وضعیت اقتصادی پیش رو ارائه می‌دهند.

نتایج این مطالعه در Journal of the Royal Society Interface منتشر شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا