افغانستان نیاز به استفاده از پیشرفت های علمی ایران دارد

  فریده مومند در نشستی که با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری داشت، اظهار کرد: کشور افغانستان سالهاست درگیر جنگ است و تمامی فرهنگ و زیرساخت های علمی خود را از دست داده به همین دلیل بسیار علاقه مند به همکاری با ایران و استفاده از توانمندی های این کشور است.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان ضمن تشکر از رفتار خوب ایرانی ها با مهاجران افغانستانی که سالها است در ایران زندگی می کنند، تصریح کرد: کشور افغانستان با مشکلات و کمبودهای زیادی دست به گریبان است و علاقه دارد که برای رفع این مشکلات از کشور ایران کمک بگیرد زیرا افغانستان و ایران اشتراکات فرهنکی زیادی داشته و با یکدیگر هم زبان هم هستند.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان تحکیم و توسعه روابط آکادمیک ایران و افغانستان را ضروری دانست و گفت: این روابط نزدیک و صمیمی در سطح منطقه نیز انعکاس زیادی خواهد داشت. به طور مثال کشور افغانستان نیاز به ظرفیت سازی در حوزه اساتید دارد که در این زمینه می خواهد از توانمندی ایران استفاده کند.

وی با ابراز نگرانی از سطح پایین تحصیلات اساتید دانشگاهی افغانستان، اظهار کرد: متاسفانه اساتید دانشگاهی افغانستان سطح تحصیلات خوبی ندارند که این برای دانشگاه های کشورمان مضر است به همین دلیل از ایران می خواهیم برای ظرفیت سازی در این زمینه به ما کمک کند و در حوزه تبادل دانشجو و استاد با یکدیگر همکاری کنیم.

مومند افزود: یکی دیگر از نیازهای افغانستان مربوط به حوزه تحقیقات و پژوهش است که متاسفانه در این زمینه نیز با کمبودهای جدی روبرو هستیم و از کشور ایران می خواهیم این نیاز ما را مرتفع کنند، البته بانک جهانی قصد دارد چند مرکز تحقیقات در افغانستان ایجاد کند که ما تمایل داریم این کار را نیز با کمک ایران انجام دهیم.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان با اشاره به عدم اجرایی شدن تفاهمنامه های منعقد شده بین ایران و افغانستان در سال های گذشته، گفت: تفاهمنامه های زیادی مانند تفاهمنامه اعطای بورسیه ها که در سال ۱۳۹۱ بین ایران و افغانستان منعقد شد اجرایی نشدند که امیدواریم مسئولان ایرانی راهی برای اجرایی شدن این تفاهنامه ها پیدا کنند.

به گزارش مهر،وی، محدودیت رشته های دانشگاهی برای تحصیل دانشجویان افغانستانی و سخت بودن امکان ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان افغانستانی را دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: کشور آلمان قول داده که به دانشجویان افغانستانی در رشته معدن آموزشهایی ارائه کند که ما باز هم ترجیح می دهیم ایران نیز وارد این موضوع شود و یک تفاهمنامه سه جانبه در این زمینه شکل بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا