شکل‌گیری اجتماعات علمی راهکار توسعه علمی کشور است

اکرم قدیمی درباره فعالیت‌های انجمن ترویج علم ایران اظهار کرد: این انجمن موسسه‌ای غیرانتفاعی است که با هدف فعالیت در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی از اردیبهشت ماه سال 80 آغاز به کار کرد. ترویج و فرهنگ‌سازی علم بین عموم مردم، اشاعه تفکر علمی به منظور ایجاد زمینه مناسب برای همگانی کردن علم در جامعه، آموزش مروجان علم و نهادینه کردن ترویج علم از مهمترین اهداف این انجمن است.

وی افزود: در هر مناسبتی انجمن برنامه و فعالیت‌های متناسب با آن همچون برگزاری سمینارها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی را دارد که هدف اصلی ارتقای بینش علمی در جامعه است. به تازگی نیز کارگاه آموزشی برای خبرنگاران با حضور ریچارد استون از مجله ساینس برگزار شد.

قدیمی همچنین تصریح کرد: انجمن ترویج علم ایران مسؤولیت اصلی خود را معرفی و حمایت از فعالیت‌هایی می‌داند که هدف از اجرای آن‌ها کاستن فاصله میان نهاد علم و توده مردم است؛ در این راستا حمایت‌های مادی و معنوی سایر نهادها و موسسات در سطح ملی برای ادامه چنین فعالیت‌هایی ضروری است.

وی عنوان کرد: در کشور ما برای توسعه علم و فناوری و ترویج و فرهنگ‌سازی آن، ابتدا باید به نهاد علم توجه شود تا اجتماعات علمی شکل گیرد و در کنار آن، برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی شود. بنابراین تا زمانی که اجتماع علمی در جامعه ایجاد نشود و پژوهش اولویت اول فعالیت‌های علمی نباشد، سایر اقدامات نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس انجمن ترویج علم ایران درباره ارتباط این انجمن با سایر مراکز و نهادهای علمی برای ترویج علم و فرهنگ‌سازی آن گفت: انجمن ارتباط خوبی با سایر مراکز مرتبط در حوزه علمی از جمله ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دارد. در واقع سرمایه انجمن ارتباط با همین ارگان‌ها است. بر اساس موضوع و اهداف مورد نظر با مشارکت نهادهای مختلف همچون مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و غیره برنامه‌هایی را برگزار کردیم.

قدیمی تصریح کرد: البته انجمن تنها نهاد متولی ترویج علم در کشور نیست و نهادهای دیگری همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای مرتبط باید در راستای نهادینه شدن ترویج و فرهنگ‌سازی علم به انجمن ترویج علم ایران کمک کنند.

وی در پایان با اشاره به برپایی هفته علم و برگزاری چهارمین برنامه ملی هفته ترویج علم و شانزدهمین دوره جایزه ترویج علم بیان کرد: هفته ترویج علم از 16 تا 21 آبان ماه برگزار شد، در مجموع خوشبختانه استقبال خوبی از برنامه‌های این دوره همچون همایش‌ها، کارگاه‌ها و نمایشگاه انجام شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا