افزایش جمعیت پلنگ های در خطر انقراض در روسیه

بر اساس آمارهای جدید در روسیه ، تعداد ببرها و پلنگ های این کشور نسبت به سال های گذشته که بنا به دلایل متعددی بسیار کم شده بودند و  این موضوع سبب در خطر انقراض قرار گرفتن این جانوران شده بود ، افزایش مناسبی دارد . این موضوع موجب افزایش امیدهای مسئولان حفظ محیط زیست در این کشور شده است . بر این اساس اعلام شد که با توجه به شرایط فعلی ، امکان حفظ و بقای این حیوانات افزایش یافته است . 
در همین راستا ولادیمیر میکلوشوسکی Vladimir Miklushevsky فرماندار  منطقه Primorye اعلام کرد :  بر اساس آمارهای جدید ، در حال حاضر 57 نمونه پلنگ در مناطق شرقی روسیه وجود دارند که این آمار نسبت به آخرین سرشماری این حیوانات که دو سال پیش انجام شده و طی آن تعداد 35 پلنگ در طبیعت منطقه شناسائی شده بود ، از رشدی مناسب و امیدوار کننده خبر می دهد . 
وی در ادامه سخنانش افزود : البته این رقم هنوز چندان اطمینان بخش نبوده و ما امیدواریم تعداد این پلنگ ها به حداقل یک صد تا یک صد و بیست قلاده افزایش پیدا کند . وی همچنین تصریح کرد که بر اساس آمارهای جدید ، خوشبختانه تعداد ببرهای آمور نیز نسبت به سال های پیش شاهد افزایش است .
گفتنی است سرشماری رسمی ببرها در روسیه هر ده سال یکبار انجام می شود و این سرشماری جدید در سال جاری انجام شده و به استثنای چند منطقه محدود ، در همه مناطق مورد نظر پایان یافته است .  دلیل تعویق این عملیات نیز بارش شدید برف در نقاط مورد نظر اعلام شده است . 
در این سرشماری بیش از 2 هزار نفر از متخصصین و جانور شناسان به بررسی نشانه ها و شمارش ببرها و پلنگ های موجود در روسیه در محوطه ای به مساحت 150 هزار کیلومتر مربع پرداختند . این مناطق عمدتا در منطقه جغرافیائی تایگا در روسیه قرار داشتند .  یکی از اقدامات این تیم تحقیقاتی ، اندازه گیری و ثبت آثار پنجه های ببرها و پلنگ های این منطقه بود . بر اساس پژوهش های انجام شده ، تعداد ، سن ، جنسیت و پراکندگی این گونه های حیوانی در خطر انقراض مورد محاسبه قرار گرفت . 
بر اساس اظهار مقامات مسئول در این پروژه ، نتایج قطعی این تحقیقات و آمارگیری تا اکتبر سال 2015 منتشر خواهد شد . 
این موضوع در حالی است که پیش از این و در امار گیری ده سال پیش مشخص شده بود که تعدادی مابین 423 تا 502 قلاده ببر آمور در منطقه سیبری وجود دارد . این تعداد به منزله 95 درصد از جمعیت این حیوان در سراسر دنیا محسوب می شود . از سوی دیگر بر اساس آمارهای پیشین تنها چهل قلاده پلنگ شرقی در روسیه وجود داشت . این منطقه تنها زیستگاه جانور مورد بحث در سراسر دنیا است و در صورت منقرض شدن این حیوان ، نمونه آن در جای دیگری وجود ندارد . 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا