گزارش تصویری و تحلیل فنی امامزاده شاه طاهر نام آور

 بنای این امامزاده از خشت و با پوشش خارجی از کاهگل ساخته شده و سقف بنا نیز چوبی بوده و در بنا ستون های چوبی کار گذاشته شده است . متاسفانه ساختمان این مجموعه به دلیل شرایط آب و هوائی و آسیب های انسانی در طول سالیان متمادی آسیب های زیادی را متحمل شده و قسمت هایی از بنا در حال تخریب است .

این بنا بر اساس پرونده ثبتی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مربوط به قرون 7 و 8 هجری قمری است در حالی که در صفحه 119 کتاب بقاع متبرکه استان تهران در مورد این بنا توضیح داده شده و قدمت آن را قرن دهم و یازدهم ذکر می کند .

 بنا دارای دو ایوان در اضلاع جنوب و غرب با نرده های چوبی است که سقف ایوان جنوبی ریخته و در این ایوان چند سنگ قبر جود دارد .

این مجموعه تاریخی  دارای دو بخش است که یکی در ضلع شرقی اتاقی وجود دارد که در بین اهالی منطقه به  قبر بی بی شهرت دارد . این اتاق مستطیل شکل بوده و دارای سقف چوبی است . در وسط اتاق  یک قبر دیده می شود که روکش گچ شده است و از ارتفاع یک متری از کف سبز رنگ شده است .

دیوار های داخلی بنا پوشش گچ شده اند . سه طاقچه در ضلع شمالی و یکی در ضلع شرقی و یک نورگیر با پنجره مشبک در ضلع غربی مشاهده می شود . متاسفانه  کف بنا در اطراف قبر نشست کرده و سقف اتاق در حال ریزش است .

بخش دوم مجموعه شامل اتاق مقبره است که دارای گنبدی مخروطی از سنگ بوده که روکش کاه گل شده است .  سه طاقچه در ضلع شمالی و یکی در ضلع شرقی و دو نورگیر با پنجره مشبک در اضلاع غربی و جنوبی مشاهده می شود . دیوار های داخلی اتاق مقبره  روکش گچ شده است و از ارتفاع یک متری از کف سبز رنگ شده است . ضریح ساده چوبی در وسط اتاق مقبره و زیر گنبد قرار گرفته است .

این بنا بر اساس پرونده ثبتی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مربوط به قرون 7 و 8 هجری قمری است در حالی که در صفحه 119 کتاب بقاع متبرکه استان تهران در مورد این بنا توضیح داده شده و قدمت آن را قرن دهم و یازدهم می نویسد .

در کتاب آثار تاریخی فیروزکوه نیزدر صفحه 291 ضمن توضیحات لازم در مورد بنا ، قدمت آن را بر طبق قدمت محوطه و محل ، آن بنا را جزء آثار قره ده و یازده می داند .

متاسفانه تمامی آثار باقی مانده در بنای این امامزاده مربوط به دوران معاصر و حداکثر دویست سال پیش است و بر این اساس نمی توان قدمت دقیق بنا را تخمین زد . تـنها راه بررسی بنا و تخمین قدمت آن ، گمانه زنی و مطالعه علمی این مجموعه توسط باستان شناسان است .  

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا