محققین به تولید روده کوچک در آزمایشگاه نزدیک شدند

محققان موفق شدند دو بخش از روده جنین موش را در خارج از بدن زنده نگه دارند و آنها را تحریک کنند تا با هم به صورت یک بخش کارا از یک ارگان رشد کنند.این کار به دانشمندان در بهبود جراحی و درمان بیماری های روده در کودکان و بزرگسالان مانند سندرم روده کوچک کمک می کند.

آدرین ولف استاد دانشگاه منچستر در انگلیس گفت: ما در جریان یک مطالعه موفق شدیم یک شکاف کمتر از یک میلی متری را پر کنیم اما به منظور مفید بودن این کار برای بیماری هایی مانند سندرم روده کوتاه لازم است که رشد را در فاصله های بسیار بزرگتر رشد دهیم.وی افزود: در دست داشتن این توانایی برای آزمایش ویتامین ها و هورمون های مختلفی که رشد را تحریک می کنند ، امکانات جدیدی را برای ابداع روش های درمانی در آینده ارائه می دهد.

محققان سامانه ای برای پشتیبانی و کشت ارگان ابداع کردند که از طریق آن ارگان ها می توانند رشد کنند.محققان در این مطالعه روده های جنین موش را بیرون آوردند و آنها را به صورت لوله های دو و سه میلی متری بریدند و سپس این قطعات را در این سامانه ابداعی خود قرار دادند.

سپس محققان با استفاده از یک نخ این لوله ها را بهم متصل کردند. محققان سه روز بعد گزارش دادند ۷۴ درصد از ۳۶ جفت قطعه روده ای نه تنها بهم متصل شدند بلکه سیگنال های عصبی نیز از میان قطعات عبور کرده بود تا آنها به صورت یک ارگان منفرد کار کنند.

محققان همچنین با استفاده از یک عامل رشد به نام «R-spondin 1» موجب تسریع رشد شدند.

محققان گمان می کنند که روش رشد دوباره روده های کارا به همراه این توانایی برای مشاهده چگونگی رشد این روده ها می تواند به درمان سندرم روده کوتاه کمک کند.

سندرم روده کوچک مانع جذب مواد مغذی و ویتامین ها توسط روده ها شده و می تواند باعث کاهش وزن و حتی مرگ شود.محققان می گویند: توانایی مطالعه ارگان ها در خارج از بدن، دید جدیدی در زمینه چگونگی کار آنها ارائه می دهد.

آنها افزودند: با استفاده از این توانایی می توان روده های آسیب دیده و روش های تحریک ترمیم آنها را مورد مطالعه قرار داد و روش های درمانی جدیدی برای شماری از بیماری ها ابداع کرد. این مطالعه در مجله «Tissue Engineering and Regenerative Medicine» منتشر شده است.