صرفه جویی اقتصادی با توسعه پیشرانش فضاپیما

سیناپرس: پیشرانش فضایی، هر روشی است که برای شتاب دادن فضاپیماها و ماهواره‌ها استفاده شود. روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و به طور کل پیشرانش فضایی حوزه بسیاری از تحقیقات حال حاضر در مرکز مهم فضایی دنیا می‌باشد که نتیجه این تحقیقات بهبود روش‌های موجود و توسعه روش‌های جدید پیشرانش فضایی می‌باشد.

 

یک ماهواره پس از آنکه از زمین به مدار پرتاب شود، نیاز دارد تا در مدار مشخص و از قبل تعیین شده‌ی خود قرار گیرد. پس از قرارگیری در مدار خود، احتیاج به کنترل وضعیت خود دارد تا بتواند در جهت مناسب نسبت به زمین، خورشید و در صورت نیاز ماموریتی سایر اجرام سماوی قرار گیرد. ماهواره‌ها در اثر پسای ناشی از لایه نازک اتمسفر نیز قرار دارند، به همین دلیل برای باقی‌ماندن در مدار در زمان طولانی، احتیاج به یک سیستم پیشرانش دارند تا گهگاهی اصلاحات کوچک مداری انجام دهد (نگهداشت مداری). بسیاری از ماهواره‌ها نیاز دارند تا در زمانهایی از مداری به مدار دیگر انتقال یابند که این کار نیز مورد نیاز به یک سیستم پیشرانش دارد. در زمانی که ماهواره توانایی اصلاح مدار خود را داشته باشد، عمر کاری آن نیز افزایش می یابد.

سیستم پیشرانش ماهواره و فضاپیما برای ماموریت‌های مختلف انتقالی و دورانی به کار می‌رود، بسته به اینکه این سیستم برای چه ماموریتی طراحی شود، نوع سیستم پیشرانش، تعداد و چیدمان رانشگرها تغییر میکند. سیستم پیشرانش فضاپیما نقش کلیدی در دستیابی به موقعیت مداری اولیه و حفظ نقطه مداری فضاپیما ایفا می کند و همچنین نقش مهمی در حفظ امنیت در پایان ماموریت را به عهده دارد.

آژانس فضایی بریتانیا و انجمن استراتژی فن آوری بریتانیا برای حمایت از توسعه فن آوری های جدید در سیستم های پیشرانش فضاپیما برای ماموریت های فضایی آینده، مبلغ 2 میلیون پوند سرمایه گذاری کرده اند. این آژانس ها از دانشگاه ها و شرکت هایی که در حال توسعه سیستم های پیشرانش فضاپیما برای پلتفرم ماهواره های کوچک و بزرگ هستند، دعوت می کند تا پروپوزالهای خود را ارائه دهند. حوزه های این برنامه همچنین شامل افزایش قابلیت اطمینان ماموریت های فضایی، برنامه های کاربردی جدید ماهواره ها می باشد. همچنین هزینه پروژه ها بین 250 هزار تا 500 هزار پوند تخمین زده شده اند و همچنین 6 ماه زمان برای تکمیل شدن نیاز دارند. 

به گفته انجمن استراتژی فن آوری بریتانیا، نوآوری در پیشرانش می تواند هزینه پرتاب را ده ها میلیون پوند به صرفه تر کند. انجمن استراتژی فن آوری بریتانیا نوآوری برای متقاضیان شرکت در این طرح، جلسه توجیهی ای در روز 21 ژانویه درSAC هروال برگزار خواهد کرد.  این انجمن تاکنون میلیون ها پوند برای انجام تحقیقات در حوزه تکنولوزی های فضایی هزینه کرده است. 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا