حل مشکلات زیست محیطی فرامرزی از عهده یک کشور خارج است

 پروین فرشچی روز یکشنبه در میزگرد منطقه ای مشترک بین المللی صلیب سرخ در محل وزارت نیرو اظهار کرد: ایران و کشورهای اطراف منطقه با چالش های زیست محیطی بخصوص بحران آب مواجه اند.
وی گفت: این مساله تاثیرات سوئی روی سلامت انسان ها و آوارگان داخل کشورها داشته و منجر به بیابان زایی، از بین رفتن پوشش جنگلی و عدم ثبات در منطقه شده و مسائل امنیتی و سیاسی با خود به دنبال خواهد داشت.
فرشچی تصریح کرد: کمبود آب می تواند رشد اقتصادی منطقه را با مشکل مواجه کرده و کُند سازد.
وی افزود: ایران اسلامی اهمیت زیادی برای حل بحران آب قائل است و با اتخاذ ابتکاراتی از جمله مشخص کردن اولویت مصرف آب در بخش های مختلف اقتصادی و محیط زیست، به مقابله با این بحران شتافته است.
معاون سازمان محیط زیست، شورای عالی آب ایران را نهاد بسیاری مهمی دانست که تهیه سیاست های یکپارچه آب را برعهده دارد.
وی افزود: وجود مراکز تصفیه آب شیرین و همکاری های بین بخشی، حاکی از تجربیات زیاد ایران در این زمینه است.
فرشچی با اشاره به دیپلماسی آب و برنامه های ایران در مبارزه با بیماری های مبتنی بر آب، تاکید کرد: ایران سعی کرده تا برخوردها، نظرات و ذهنیت افراد را نسبت به این ماده حیاتی عوض کند و اقدامات زیادی در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب (به عنوان یکی از مهمترین دلایل بروز بحران آب) انجام شد.
وی با بیان اینکه یک کشور به تنهایی نمی تواند موضوع های زیست محیطی فرامرزی را حل و فصل کند، تصریح کرد: نیازمند تعامل و همکاری هر چه بیشتر کشورهای همسایه و منطقه برای حل مشکلات هستیم.
وی ادامه داد: مشخص کردن دلایل ریشه ای معضلات آب و یافتن راه حل های مناسب، کشورهای منطقه را به سوی راه اندازی شبکه ای منطقه ای از کشورهای همسایه برای حل بحران سوق خواهد داد.
به گزارش ایرنا، این میزگرد منطقه ای با یک مطالعه موردی بر اساس سفر میدانی دو روزه به شهر اصفهان همراه خواهد بود که هدف اصلی آن شناسایی و تدوین راهکارهای مفید برای مقابله با چالش های زیست محیطی است که می تواند به درک بهتری از منافع مشترک کشورها، تبادل نظارت بین دولت ها، کارشناسان یا سازمان های مربوطه در خصوص این مسائل منجر شود.
سیاستگذاران، تصمیم گیران و کارشناسان سطوح میانی و ارشد چهار کشور ایران، افغانستان، سوریه و عراق در این میزگرد منطقه ای حضور دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا