رییس جهاد دانشگاهی خواستار تفکیک وظایف در حوزه علم و فناوری شد

دکتر حمیدرضا طیبی صبح امروز در نشستی مشترک با رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور که پس از امضای یک تفاهم‌نامه همکاری در جهاد دانشگاهی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تبدیل علم به فناوری و خلق ثروت افزود: لازم است برای تبدیل ایده‌ها به محصول و خلق ثروت از دانش، موانع این مسیر به سرعت برداشته شود.

وی با بیان این که در این راستا نظام علم و فناوری کشور به خوبی اجرایی نمی‌شود، اظهار داشت: تفکیک وظایف در حوزه علم و فناوری می‌تواند زمینه مناسبی برای تبدیل علم به فناوری در کشور فراهم کند؛ از این رو لازم است تا تفکیک وظایف حوزه‌های علم و فناوری، در اسناد برنامه ششم توسعه، وارد و گردش مناسبی در کارها ایجاد شود ولی متاسفانه وزارت علوم با وارد شدن این امر در متن سند موافقت نکرده است.

طیبی با ابراز امیدواری نسبت به ورود بحث « تفکیک وظایف در حوزه علم و فناوری» به برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی فرهنگ‌سازی جدیدی در زمینه تولید علم، فناوری و تجاری سازی انجام و سه بند از اهداف اساسنامه جهاد دانشگاهی را به تشویق محققان به انجام فعالیت‌های پژوهشی به منظور رشد خودباوری ملی، تجاری سازی فعالیت‌های پژوهشی در قالب اجرای طرح‌های صنعتی و انجام فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده است.

وی با اشاره به تدوین سند «جایگاه جهاد دانشگاهی در افق 1404» یادآور شد: در این سند برای افزایش سهم این نهاد در حوزه علم و فناوری اهدافی تعریف و برای تحقق این اهداف شاخص‌های عددی در نظر گرفته شد و در این دوره نیز بر تهیه برنامه پنجم توسعه جهاد متمرکز شدیم.

رییس جهاد دانشگاهی اجرای فعالیت‌های پژوهشی در همه واحدهای جهاد دانشگاهی در راستای نیازهای کشور و بر اساس مزیت‌های بومی و منطقه‎ای را یکی از اهداف این برنامه ذکر و اضافه کرد: تقریبا برنامه‌های پژوهشی برای همه واحدها تهیه شده است و تصمیم داریم علی رغم محدودیت بودجه‌ها از 13 واحد جهاد دانشگاهی حمایت ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که اعتبارات جهاد دانشگاهی کفاف طرح‌های پژوهشی این نهاد را نمی‌دهد، اظهار داشت: تنها 20 درصد از اعتبارات این نهاد از طریق بودجه‌های دولتی تامین می‌شود و همیشه تلاش شده است تا این بودجه افزایش یابد ولی خوشبختانه ارزش افزوده‌ای که حاصل از سرمایه گذاری ما در بخش تحقیق و توسعه بوده،‌موجب شده است که سهم درآمدی جهاد نیز 4 تا 5 برابر افزایش یابد.

طیبی، با بیان این که جهاد دانشگاهی به دنبال تامین منابع اجرای برنامه‌ پنجم جهاد دانشگاهی از طریق صندوق‌های معاونت علمی و بنیاد علم ایران است، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی کارنامه قابل قبولی در حوزه‌ تحقیقات پایه و کاربردی داشته و سعی کرده است محصولات را به فناوری تبدیل کند؛ از این رو معتقد هستیم که اگر سهم مناسبی از بودجه به جهاد دانشگاهی اختصاص یابد می‌تواند در توسعه علمی و حل مشکلات کشور موثر باشد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به حمایت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران، ابراز امیدواری کرد که در قالب امضای تفاهم نامه همکاری میان این صندوق با جهاد دانشگاهی، فصل جدیدی در فعالیت‌های جهاد ایجاد شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا