واردکننده محصولات تراریخته‌‌ایم اما برای تولید داخلی منتقد داریم

 علم بیوتکنولوژی این توانایی را دارد که ضمن حفظ این منابع، از طریق دست ورزی ژنتیکی، گونه‌های گیاهی مقاوم، ارزان و باکیفیت تولید کند. اکنون عده‌ای منتقد این موضوع هستند و از دیدی انتقادی به موضوع محصولات تراریخته می‌نگرند. نقدی که خود جای نقد بسیار دارد.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار سینا پرس گفت: در دنیای امروز یکی از راه‌های مبارزه با فقر غذایی و افزایش محصولات مقرون‌به‌صرفه و مقاوم کشاورزی، کاهش آفات و ازدیاد سطح زیر کشت غلات و سایر گیاهان استفاده از محصولات تراریخته است؛ به‌عبارت‌دیگر اکنون علم ژنتیک توانسته است بسیاری از مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف را از میان بردارد.

وی افزود: اکنون برخی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید محصولات تراریخته موفق به تولید بیش از 180 محصول تراریخته شده‌اند اما ما تاکنون فقط موفق به تولید دو محصول شده‌ایم و به همین دلیل در این زمینه بسیار عقب‌تر از دیگر کشورها هستیم.

وی اظهار کرد: محققان ایرانی اکنون با کمک علم ژنتیک موفق به دستیابی به ژنی در نوعی پنبه شده‌اند؛ درگذشته کرمی به نام آغوز به جان محصولات کشاورزی می‌افتاد و حاصل زحمات و تلاش کشاورزان از بین می‌رفت. با بهره‌گیری از علم ژنتیک و تولید محصولات تراریخته، این‌گونه پنبه نسبت به این نوع آفت مقاوم شده است. کشاورز نیز به این درجه از اطمینان می‌رسد که این محصول نتیجه‌بخش است و او می‌تواند از طریق کشت این محصول صاحب ثروت شود. این در حالی است که ما دیگر مجبور به واردات این نوع محصولات به کشور نمی‌شویم.

قانعی تصریح کرد: درگذشته نوعی آفت در مزارع برنج وجود داشت که باعث از بین رفتن این نوع محصول می‌شد. علم ژنتیک به کمک حل این مشکل آمده است و ما اکنون با دستکاری ژنتیکی قادر به تولید برنجی مقاوم در مقابل این آفت شده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: اخیرا این دست‌ورزی‌های ژنتیکی باعث ایجاد نگرانی برخی از افراد در کشور شده است. نگرانی آن‌ها پیرامون ایجاد بعضی بیماری‌ها و بروز برخی پیامدهای ناشناخته است. اکنون مشکل قانونی این مسئله رفع شده است و مجلس شورای، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرده است برای تولید محصولاتی که عاری از هرگونه مشکل و بیماری برای بشر باشد مجوز صادر کند؛ این محصولات باید طبق مدارک و شواهد عاری از هرگونه مشکلی باشند.

وی بیان کرد: اکنون آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ابزارها و تجهیزات موردنیاز برای بررسی صحت و سلامت محصولات تراریخته مجهز شده اند تا در مقابل عوارض احتمالی از مردم محافظت کرده و درعین‌حال کشور را از بهره‌برداری این محصولات محروم نکنند.

وی گفت: همچنین زیر نظر معاون اول رییس جمهور، کمیسیون ایمنی زیستی باهدف بررسی این موضوع تشکیل‌شده و بحث محصولات تراریخته بر اساس قانون پیش می‌رود.

وی افزود: عقب افتادن ما نسبت به سایر کشورهای پیشرو آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در این زمینه باعث شده است ما امروزه واردکننده محصولات تراریخته باشیم؛ اکنون در سطح دنیا دنبال واکاوی تراریخته بودن یا نبودن محصولات کشاورزی نیستند. زمانی که مدارکی مبنی بر تایید سلامت سلامت محصولاتی باکیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر ارایه شود آن محصول در بازارهای جهانی با استقبال مواجه می‌شود. ما نیز قصد خرید محصولات تراریخته نداریم اما با جست و جو در بازارهای دنیا برای خرید محصولی باکیفیت و ارزان ناخواسته به استقبال این محصولات می‌رویم.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصولات تراریخته در حفظ سرمایه‌های ملی و افزایش دانش و مهارت کشور گفت: متاسفانه مخالفان تولید این محصولات در کشور به‌جای تمرکز بر روی رقم بالای واردات محصولات تراریخته به انجام تحقیقات درباره این محصولات توجه کرده اند؛ به نظر آن‌ها انجام چنین تحقیقاتی در کشور پسندیده نیست. اگر آن‌ها به استفاده از محصولات تراریخته انتقاد می‌کنند پس باید از ورود این محصولات به کشور نیز جلوگیری کنند. طبق آمارهای موجود سالانه حدود 5 میلیون دلار محصول تراریخته وارد کشور می‌شود. اگر درهای بازار مالی به روی این محصولات باز است، منتقدان حق ندارند این مساله را به بازارهای داخلی تعمیم دهند.

وی بیان کرد: متاسفانه این موضوع در کشور رهاشده است؛ اخیرا ستاد توسعه زیست فناوری فراخوانی برای حمایت از تولید این محصولات اعلام کرده است. ما بر اساس این فراخوان متوجه شدیم اصلا هیچ محققی این حوزه کارنکرده است. متاسفانه بیشتر از 10 موضوع پیرامون این مساله به دبیرخانه ستاد ارسال نشد بنابراین ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب و رقابت با کشورهای پیشرو جای کار بسیاری داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا