لزوم ارزیابی سلامت محصولات تراریخته از سوی سازمان غذا و دارو

دکتر رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس، اظهار کرد: اگر عوامل بیماری‌زا را به سه دسته تقسیم کنیم، در 25 درصد موارد عواملی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها موجب ابتلا به بیماری می‌شوند، در 10 درصد موارد عوامل ژنتیکی و در 65 درصد موارد عوامل محیطی و اجتماعی به ابتلا به بیماری‌ها منجر خواهند شد. به همین دلیل میزان مرگ‌ومیر و بیماری در جوامع فقیر بیشتر است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تحقیق و بررسی در مورد سلامت محصولات تراریخته، افزود: محصولاتی که به‌اصطلاح به روش‌های مهندسی ژنتیک تولید می‌شود باید مانند داروها در یک دوره زمانی مورد آزمایش و ارزیابی قرار گیرد تا اثرات آن‌ها بر روی انسان‌ها و حیوانات مشخص شود. چنانچه این محصولات عوارضی نداشته باشند آنگاه می‌توانند مجوز تولید انبوه دریافت کنند.

وی یادآور شد: زنگ خطر درباره محصولات اصلاح ژنتیکی شده نخستین بار در آمریکا به صدا درآمد. بر این اساس پیش‌بینی‌شده است در آمریکا تا سال 2025 از هر دو نفر، یک نفر در اثر مصرف این محصولات به سرطان مبتلا می‌شود؛ بنابراین باید گفت درباره سرطان‌زایی محصولات تراریخته مباحث مختلفی مطرح‌شده است و متأسفانه همیشه این خطرات بالقوه وجود دارد.

خضری تصریح کرد: درباره محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیکی شده حتما باید رویکرد مطالعات انجام‌شده در این زمینه موردتوجه قرارگرفته و همچنین تجربه‌های مشابه در دیگر کشورها بررسی شود. اگر می‌خواهیم این محصولات را بومی کنیم باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: همان‌طور که یک دارو بروشور دارد و در آن قیدشده که مصرف این دارو چه عوارضی دارد و برای چه سنینی مناسب است درباره محصولات تراریخته هم باید چنین اطلاعاتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. متأسفانه در فرهنگ ایرانی این‌طور است که یک سفره پهن می‌کنند و از فرد یک‌ساله تا یک‌صد ساله سر این سفره می‌نشینند و یک غذا مصرف می‌کنند درحالی‌که این خیلی اشتباه است. شاید این غذا برای افراد زیر 2 سال یا خانم‌های باردار مضر باشد. باید توجه داشت که بر اساس سن و شرایط هر فرد باید غذای مناسبی برای آن‌ها تهیه شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درباره مصرف محصولات تراریخته باید توجه داشت که اگر این محصولات تأییدیه جهانی داشته باشد، همه مضرات آن‌ها اعلام‌شده باشد و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام‌شده باشد، آن زمان مردم این اختیار را دارند که درباره مصرف محصولات تراریخته تصمیم بگیرند. چون تولیت سلامت با دولت است، این وظیفه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در حقیقت بر عهده سازمان غذا و دارو است که در مورد محصولات تراریخته آخرین تحقیقات علمی را انجام داده و در شرایطی که بی‌خطر بودن محصولات تراریخته مورد تأیید قرار گیرد، مجوز مصرف صادر کند.

خضری در ادامه گفت: به نظر می‌رسد در مورد تولید یا واردات محصولات تراریخته بیشتر بحث اقتصادی مطرح است. ما اکنون روغن پالم را وارد کشور می‌کنیم که اسید چرب اشباع‌شده دارد و به انسداد عروقی در قلب و مغز و بروز سرطان منجر می‌شود. اگر به پیشینه این روغن برگردیم، به این نتیجه می‌رسیم که اساسا روغن پالم باید در صنایع مورداستفاده قرار گیرد درحالی‌که به خورد انسان‌ها داده می‌شود.

وی تأکید کرد: هرگونه عجله‌ای در تولید محصولات تراریخته بدون انجام تحقیقات لازم خلاف شرع، خلاف قانون و همچنین خلاف سیاست‌های کلی حوزه سلامت است.

این نماینده مجلس افزود: ما همیشه این گلایه را داریم که چندین سازمان در مورد سلامت غذا مجوز می‌دهند؛ مثلا سازمان دامپزشکی در مورد سلامت بوفالو یا سازمان استاندارد در مورد سلامت روغن‌های وارداتی اظهارنظر می‌کند. این در حالی است که این موضوع یک متولی واحد و یکپارچه می‌خواهد. با توجه به این‌که بحث سلامت خیلی مهم است و آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در این زمینه بسیار توانمند است، به نظر من این سازمان بهترین مکان برای صدور مجوز است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در مورد محصولات تراریخته در کمیسیون بهداشت بحثی انجام‌شده، اظهار کرد: در این زمینه یک‌بار جلسه کوتاهی برگزارشده اما به شکل گسترده درباره محصولات تراریخته بحثی مطرح نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا