با انتقال مصنوعی آب شیرین به دریاچه ارومیه مخالفم

دکتر بهرام طاهری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر ضرورت توجه به عملکرد طبیعت برای احیای دریاچه ارومیه، گفت:  در جلسه ای که با NGOها برای احیای دریاچه ارومیه داشتیم، پوستری را دیدم که یک نفر با دست، بطری آبی را به داخل دریاچه خالی می کرد. من گفتم خواهش می کنم این پوستر را کنار بگذارید. اگر می خواهید نشان دهید آب باید به جایی ریخته شود، ریخته شدن آن را به داخل رودخانه و چاه نشان دهید چراکه ریختن آب به دریاچه باعث شور شدن آن می شود و به صورت آب شور به داخل خاک نفوذ می کند. این آب در داخل دریاچه باقی نمی ماند چون آب زیرزمینی را از بین برده ایم. پس یک درک منطقی نسبت به عملکرد طبیعت برای احیای دریاچه ها نیاز است.

مشاور وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما انتقال آب به دریاچه ارومیه برای احیای آن نادرست است؟ عنوان کرد: بله من با این کار موافق نیستم. اگر ما دقت کنیم که دریاچه چطور به وجود آمده، خواهیم دید که بارانی روی سطح حوضه باریده است، رودخانه ها را ایجاد کرده و آب زیرزمینی به صورت لب به لب در حاشیه دریاچه قرار گرفته است. یعنی می بایست همیشه سطح آب زیرزمینی در لبه دریاچه با سطح آب دریاچه یکسان باشد و هرچه از دریاچه دور می شویم سطح آب زیرزمینی بالاتر و بالاتر برود. اگر سطح آب زیرزمینی پایین تر باشد، دریاچه ای حفظ نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ کجای طبیعت نمی بینید که خداوند لوله ای را برای انتقال آب به دریاچه قرار داده باشد. بهترین راه حل برای احیای دریاچه این است که قبل از هرچیز درک عمومی مردم در مورد منابع آب سطحی و زیرزمینی افزایش یابد. اگر امکان صرفه جویی وجود دارد تا جایی که ممکن است صرفه جویی انجام شود. اگر هم قرار است آبی منتقل شود، آب شیرین و آن هم نه برای بلندمدت بلکه به عنوان یک مسکّن برای جبران خلل های سال های خشکسالی باشد. آب شیرین به بخش های حیاتی کشاورزی داده شود نه اینکه یک نفر بیاید منابع آب زیرزمینی را برای ایجاد باغی که می خواهد سالی یک هفته آنجا تفریح کند، مصرف نماید. ما مخالف تفریح مردم و لذت بردن از طبیعت نیستیم اما نه به قیمت تخریب دریاچه ای که آن همه زیبایی داشته و آن همه ارزش افزوده برای حوضه ایجاد می کرده است.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: برای احیای دریاچه ارومیه اولین گام، افزایش درک عمومی توده مردم حوضه برای همکاری است. دوم اینکه اگر آبی منتقل می شود تنها آب شیرین برای دادن به بخش های حیاتی کشاورزی باشد. در نهایت اینکه می بایست چاه های غیرمجاز مسدود شود.

دریاچه ارومیه احیاپذیر است به شرط آنکه بتوان روندهای غلط اجراشده را اصلاح کرد

وی تاکید کرد: برای احیای دریاچه ارومیه باید منابع آب زیرزمینی احیا شود. آب زیرزمینی احیا شده رودخانه قوی تری ایجاد می کند و در نهایت به حفظ دریاچه می انجامد.

طاهری در ادامه تصریح کرد: من با انتقال آب شیرین به دریاچه ارومیه به صورت مصنوعی مخالفم اما اگر آب شیرین به صورت طبیعی از طریق جریان آب زیرزمینی و رودخانه ها وارد دریاچه شود، درست است.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه بهترین سیاست برای احیای دریاچه ارومیه آن است که سطح زیرکشت زمین های آبی در اطراف این دریاچه محدود شود، گفت: دریاچه ارومیه احیاپذیر است به شرط آنکه بتوان روندهای غلط اجراشده را اصلاح کرد. در گذشته مردم از تلمبه های دستی برای برداشت آب از زیر زمین استفاده می کردند که توان محدودی برای خروج آب داشت. مشکل از زمانی شروع شد که علاوه بر قدرت خودمان از پمپ های برقی و سوخت های فسیلی استفاده کردیم. ما از توانایی های جدید به درستی استفاده نکردیم بنابراین باید الگوی مصرفمان را بر اساس توان طبیعت تنظیم کنیم. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مسایل و مشکلات برطرف می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا