کشف ژن افزایش دهنده عمر

سینا پرس : دانشمندان موفق شده اند تا ژن افزایش دهنده عمر را در یک مگس کشف کنند . پس از اینکه این ژن فعال شد تا شصت درصد سلول های ناسالم در این مگس از بین رفتند . به نظر می رسد که با کشف این ژن بتوان در آینده به درمان پیری در انسان پرداخت .

محققان  دانشگاه برن (Bern) در کشور  سوئیس ، با سرپرستی ادواردو مورنو (Eduardo Moreno) توانستند یک روش جدید برای افزایش طول عمر مگس را ارائه دهند . مورنو در این رابطه توضیح می دهد که در واقع بدن ما از تریلیون ها سلول ساخته شده است و در دوران پیری این سلول ها به طور تصادفی براثر استرس و یا عوامل خارجی همانند UV نور  خورشید بر روی هم انباشته می شوند . از آن جهت که برخی از سلول ها بیشتر از سایر سلول ها تحت تاثیر قرار می گیرند ، استدلال ما (پژوهشگران) اینگونه است که ، انتخاب بیشتر برای سلول های ضعیف و آسیب دیده خواهد بود و در واقع حذف سلول های آسیب دیده بهترین استراتژی برای حفظ سلامت بافت و نیز به تاخیر انداختن پیری و طولانی کردن عمر است .

محققان سوئیسی این فرضیه خود را مورد آزمایش قرار دادند . آنها در این آزمایش مگس های سرکه ملانوگاستر (rosophila melanogaster flies) را به کار گرفتند . اولین چالش در این آزمایش پیدا کردن سلول های سالم در ارگان های این نوع مگس بوده است . تیم تحقیقاتی مورنو در این آزمایش ها ژنی را شناسایی کردند که در سلول هایی که سلامت کمتری دارند ، فعال می شوند . این پژوهشگران به دلیل کارکرد ویژه  ژن کشف شده ، نام آن را ahuizotl (azot) نهادند . عملکرد این ژن به گونه ای است که به صورت انتخابی سلول هایی با سلامتی کمتر را هدف قرار می دهد تا بتواند سلامت اندام هایی مانند مغز و دستگاه گوارش را مورد حفاظت قرار دهد .

قابل توجه است که به طور معمول ، در هر سلول دو نسخه از این ژن وجود دارد . دانشمندان با قرار دادن یک نسخه سوم از این ژن در سلول ، کارایی آن را موثرتر کردند . پیامدهای این عمل ، اصلاح مکانیزم کنترل کیفیت سلول بوده که به عقیده ادواردو مورنو سرپرست تیم تحقیقاتی ، عملی بسیار هیجان انگیز بوده است . مگس هایی که این آزمایش بر روی آنها انجام گرفت ، از سلامت بهتر بافت ها ، روند پیری کندتر  و طول عمر بیشتر برخوردار شدند .

Christa Rhiner  یکی از محققان این تیم پژوهشی اظهار داشت که مگس های مورد آزمایش قرار گرفته شده ، متوسط طول عمرشان پنجاه تا شصت درصد بیشتر از مگس های معمولی است .

محققان همچنین اعلام کردند که ژن azot در انسان محفوظ مانده است و امکان استفاده کردن از آن در آینده وجود دارد تا بتوان به وسیله آن مکانیسم ضد پیری را در بدن انسان به کار برد و طول عمر را افزایش داد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا