پاک سازی قطب جنوب از تجهیزات آلوده به رادیواکتیو

کشورهای روسیه و ایالات متحده امریکا ، اجزای عناصر رادیواکتیو تجهیزات خودکار تولید بمب کثیف (dirty bomb) را از قطب جنوب جمع آوری کردند . والری لوکین (Valery Lukin) رئیس تیم اعزامی قطب جنوب روسیه (Russian Antarctic Expedition)، معاون موسسه تحقیقات قطب های شمال و جنوب (Arctic and Antarctic Research Institute) در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد که این تجهیزات مورد حفاظت قرار نگرفته بودند و ممکن بود در اختیار تروریست ها قرار گیرد.

ممکن بود که این منابع رادیو اکتیو توسط ترویست های بین المللی برای ساخت بمب های کثیف مورد استفاده قرار گیرد. پیش از این چنین تلاشی (برای تصرف تجهیزات محافظت نشده رادیو اکتیویته ) صورت گرفته بود اما نه در مناطق قطب جنوب.

والری لوکین در توضیحات خود در رابطه با پاکسازی منطقه قطب جنوب از تجهیزات رادیو اکتیو می گوید: « چهار ژنراتور ترموالکتریک ایزوتوپ رادیواکتیو و چهار منبع اشعه یونیزان که در تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار گرفته بود، در چارچوب برنامه های مشترک روسیه و امریکا ، از قطب جنوب جمع آوری شد.»

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: « ممکن بود که این منابع رادیو اکتیو توسط ترویست های بین المللی برای ساخت بمب های کثیف مورد استفاده قرار گیرد. پیش از این چنین تلاشی (برای تصرف تجهیزات محافظت نشده رادیو اکتیویته ) صورت گرفته بود اما نه در مناطق قطب جنوب.»

گزارش های این گروه اعزامی نشان می دهد که دستگاه های خطرناک اصلی که در مراکز تحقیقاتی مستقل بوده و بدون امکانات حفاظتی نگهداری می شدند ، همگی از قطب جنوب جمع آوری شدند. بنابراین با انجام این عملیات ، این تجهیزات می تواند تحت پوشش فعالیت های گردشگری و غیر دولتی قرار بگیرد.

لوکین در استفاده غیر قانونی از این تجهیزات گفت: « با این شرایط ، سازمان های تروریستی می توانستد به قطب جنوب آمده و به طور غیر قانونی این منابع را از آنجا خارج کنند. »

این عملیات پاک سازی محیط زیست قطب جنوب برنامه سال 2014 – 2015 میلادی بوده که در میان وخامت جدی وضعیت بین المللی انجام گرفته است.

لازم به توضیح است که این تجهیزات که می توانسته پایه و اساس یک بمب کثیف باشد ، در دوره زمانی دهه 1960 – 1970 از قرن گذشته در منطقه قطب جنوب رها شده اند. چهار ژنراتور ترموالکتریک ایزوتوپ رادیواکتیو در پایگاه های فصلی شوروی سابق در قطب جنوب به عنوان منابع برق برای ایستگاه های مختلف هواشناسی و مغناطیسی مورد استفاده قرار گرفته بودند.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا