ساخت بانداژهای هوشمند به سرپرستی ۲ محقق ایرانی

به گزارش مهر، اگر جراحات و زخم های وارده به بدن جدی و شدید باشد بایستی برای درمان یا پانسمان به کلینک مراجعه کرد. اکنون محققان دانشگاه بریگهام و بیمارستان زنان و هاروارد در حال فعالیت بر پروژه بانداژ هوشمندی هستند که می تواند تحول عظیمی در علم پزشکی محسوب شود.  این پروژه به سرپرستی دکتر علی خادم حسینی و همچنین همکاری دکتر بابک ضیایی انجام شده است. 

دکتر علی خادم حسینی، استاد ایرانی دانشگاه هاروارد امریکا سرپرستی پروژه ساخت و تولید بانداژ هوشمند را برعهده داشته است. با کمک این پروژه و در آینده ای نه چندان دور، پزشکان با کمک بانداژهای هوشمند می توانند به پانسمان زخم بیماران پرداخته تا از چگونگی بهبود زخم یا میزان دریافت دارو و … مطلع شوند.

این نوع خاص از بانداژهای هوشمند متشکل از حسگر و داروهایی هستند که قادر به انتقال اطلاعاتی مانند روند درمان و بهبودی زخم یا رها کردن دارو در زمان مورد نیاز بدن هستند.

دکتر علی خادم حسینی در این رابطه می گوید: « در حال حاضر، در مرحله ساخت و تولید نمونه اولیه این بانداژهای هوشمندی به سر می بریم که از قابلیت انعطاف پذیری مناسبی برخودار هستند. از دیگر قابلیت های این بانداژ هوشمند می توان به برخورداری از حسگرهایی برای کنترل دمای بدن، ضربان قلب، حرکات و  تغییراتی مانند بروز عفونت، ورود باکتری، تنظیم میزان دریافت اکسیژن یا رها سازی آنتی بیوتیک موضعی را نام برد. 

این پروژه با بودجه ای در حدود ۲ میلیون دلار و از سوی بنیاد ملی علوم امریکا و با همراهی تیمی از مهندسان بافت، بیو مواد، مهندسان الکترونیک و … در حال انجام است.

این بانداژ می تواند در درمان سوختگی های شدید، زخم دیابت، زخم بستر و … کاربرد داشته باشد. ساخت چنین بانداژهایی می تواند با کاهش دفعات مراجعه بیمار به پزشک یا حتی بستری شدن در بیمارستان پاسخ داده شود که هزینه های مراقبت های بهداشتی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا