گزینش یکصد نفر جهت سفر به مریخ

سال ها است که آرزوی رسیدن به مریخ و سکونت بر روی آن یکی از دغدغه های ذهنی بشر بوده و این موضوع طی سال های پیش حالت جدی تری به خود گرفته و حتی برخی شرکت ها و موسسات فضائی اقدام به ثبت نام برای اعزام نخستین گروه انسان ها به مریخ در سال های آینده کردند که مشهورترین این اقدامات توسط موسسه مارس وان انجام شده و این شرکت مدعی شد که نخستین تمدن انسانی را در سفری بدون بازگشت به مریخ ، پایه گذاری خواهد کرد. از سوی دیگر ، طی سال های گذشته کشورهای مختلفی اقدام به فرستادن فضاپیماهای بدون سرنشین به مریخ و نمونه برداری از سطح این سیاره کردند و  اکنون به باور بسیاری از دست اندرکاران علوم فضائی ، قدم گذاشتن بشر بر روی مریخ قدم بعدی و بسیار بزرگی در اکتشافات فضائی محسوب می شود.

به تازگی یک مرد اکراینی با نام سرگئی جهت اعزام به مریخ در فهرست کاندیداهای پروژه مارس وان که از سوی یک شرکت آلمانی در حال پیگیری است ، انتخاب شده است . بر اساس گزارش های منتشر شده در این زمینه به تازگی فهرست  یک صد نفر از افراد منتخب برای این پروژه از بین 165 هزار نفر داوطلبی که از سراسر دنیا جهت اعزام به سفر بدون بازگشت به مریخ ثبت نام کرده بودند منتشر شده است .  

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت اجرا کننده این پروژه ، این افراد شامل 50 زن و 50 مرد هستند که قرار است نخستین سکونتگاه انسانی را در سیاره مریخ ایجاد کنند .

پروژه مارس وان توسط شرکت Bas Lansdorp در حال اجرا است و طی آن قرار است یک سکونتگاه بشری در مریخ ساخته شده و انسان ها در ان سکونت کنند . از سوی دیگر اعلام شده است که در این سکونت گاه ، دوربین های تلوزیونی به صورت مستقیم از رویدادهای این محل تصویربرداری کرده و به صورت زنده آن را در زمین پخش خواهند کرد . بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، این پروژه برای سال 2024 برنامه ریزی شده است .

این موضوع در حالی پی گیری می شود که چندی پیش  پژوهشگری از انستیتوی تکنولوژی دانشگاه ماساچوست ، با بررسی شرایط اعزام بشر به مریخ و ساختن مدل های آزمایشگاهی این پروژه اعلام کرد که این ماموریت از نظر ساختاری دارای اشکالات بسیاری بوده و امکان پذیر نیست . به باور این پژوهشگر ، افراد اعزامی به مریخ حداکثر طی شصت و هشت روز خواهند مرد . 

با وجود اینکه در حال حاضر چندین شرکت و آژانس فضائی معتبر در دنیا مانند مارس وان  MarsOne  در حال اجرای پروژه های خود برای اعزام نخستین گروه از انسان ها به مریخ هستند ، پژوهش های جدید نشان می دهد که تکنولوژی امروز بشر هنوز برای تدارک دیدن امکانات لازم برای این سفر کافی نبوده و تمامی سرنشینان فضاپیمای احتمالی اعزامی به مریخ در 68 روز نخستین این سفر شش ماهه خواهند مرد.

Sydney Do که یک پژوهشگر و دانشجوی دوره دکترا در انستیتوی تکنولوژی دانشگاه ماساچوست است ،  به صورت تئوریک ، این سفر را بازسازی کرده و به این نتیجه رسیده است که فرستادن بشر برای سکونت به مریخ به هیچ عنوان از نظر عقلانی قابل قبول نیست. بر پایه مطالعات این پژوهشگر ، مشکلاتی عدیده مانند نبود اکسیژن در این سیاره در کنار موضوع تولید غذا ، مهمترین چالش پیش روی افرادی است که به مریخ سفر خواهند کرد زیرا این گروه در صورتی  که اقدام به کاشت گیاهان کنند ، از کمبود اکسیژن خواهند مرد و در صورت عدم انجام فعالیت های کشاورزی ، خطر گرسنگی و قحطی آن ها را تهدید می کند. به عقیده این پژوهشگر هنوز بشر توانائی زندگی در مریخ را نداشته و برای رسیدن به این حد از تکنولوژی باید زمان بیشتری را صرف کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا