کتابهای روانشناسی بازاری، زوجین را گمراه می کند

سیناپرس: امروزه در بسیاری از کتابفروشی ها با انبوهی از کتاب های منتشر شده در زمینه خودیاری روبرو هستیم. با این حال، برخی از کتاب های این حوزه که اتفاقاً از فروش بالایی نیز برخوردارند، بیش از آن که بر مبنای اصول و حقایق علمی و اثبات شده باشند، بر هیجانات و رویکردهایی نادرست استوارند که می تواند گمراه کننده باشد.

دکتر بری مک کارتی (Barry McCarthy)، روانشناس و استاد روانشناسی و مشاور زناشویی و امور جنسی است. وی تاکنون بیش از 300 کارگاه آموزشی در سراسر جهان برگزار کرده و برنده چندین جایزه معتبر در زمینه مشاوره شده است. او کتاب های متعددی برای کمک به افراد برای داشتن یک زندگی بهتر فردی و نیز زناشویی نیز نگاشته که بسیاری از آنها در سالهای گذشته در ایران منتشر شده اند.

دکتر مک کارتی در مصاحبه ای به بیان نظرات خود درباره مسایلی که باید مد نظر مشاوران زناشویی قرار گیرد و نیز روند موجود در زمینه کتاب های خودیاری می پردازد.

 

اصلی ترین چالشی که مشاوران در کار با مراجعینی که خواهان و یا نیازمند ایجاد تغییراتی در زندگی خود هستند چیست؟

انگیزه امری ضروری است. در این میان، فرد یا زوج مراجعه کننده باید بر سر یک برنامه که در بردارنده تغییری تدریجی و آرام و نه سریع و ناگهانی است به توافق برسند. آنها باید متعهد شودند که موانع پیش رو در مسیر پیشرفت نباید آنها را متوقف کند.

چرا وقت گذاشتن بر روی مطالب مرتبط با خودیاری اهمیت دارد؟

تغییر نگرش ها، رفتارها و نیز هیجانات، فرآیندی چالش برانگیز است و البته نیازمند زمان و انرژی خواهد بود.

مهمترین نکته ای که مشاوران در برخورد با زوجین خواهان تغییر، می بایست مد نظر قرار دهند چیست؟

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنند این است که تغییرات در صمیمیت و نیز مسائل جنسی باید تدریجی و کافی باشد و نباید تصاویر نادرستی که رسانه ها از یک رابطه ایده آل ترسیم می کنند را مد نظر قرار دهند.

اصلی ترین سوء برداشتی که در زمینه خودیاری و ایجاد تغییرات در زندگی وجود دارد چیست؟

کتاب های بازاری و عامه پسند روانشناسی، تغییرات شدید و بی نقص را توصیه می کنند. اما نتایج علمی و واقعیت بالینی بیان می کند که باید انتظارات مثبت و واقع بینانه ای در زمینه تغییر را داشت تا خودکفایتی افراد افزایش یافته و نیز احتمال پایبندی فرد به برنامه مورد توافق برای ایجاد تغییر نیز افزایش یابد.

شما کتاب جدیدی با نام «درمان مردان بعد از شصت سالگی» منتشر کردید. آیا موضوع خاص یا موضوع جدیدی وجود دارد که بخواهید به آن اشاره کنید؟

موضوع درمان زناشویی مردان پس از 60 سالگی، یکی از موضوعاتی است که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است. تاکنون تمرکز درمانگران بیشتر بر جنبه هایی که مردان در آن نقص داشتند بوده است. این کتاب با نگرش حمایت از روابط زناشویی این مردان نگاشته شده است و بر نیاز برای به رسمیت شناخته شدن چالش های ناشی از سالمندی که می تواند سلامت جسمی و روانی این افراد را به خطر اندازه نیز تاکید دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا