طرحی بلندپروازانه برای توانمندسازی کشاورزان آفریقا

سیناپرس: آماده نبودن زمین، نبود ابزارهای مختلف مورد نیاز برای کشاورزی مدرن و نبود بازار مناسب برای فروش محصولات، از جمله مهمترین مشکلاتی است که سبب عقب نگاه داشته شدن کشاورزی در قاره سیاه می شود. ناگفته پیدا ست که این وضعیت به گرسنگی و عقب ماندگی مردم در این نواحی دامن می زند.

به همین دلیل، موسسه غیرانتفاعی و خیریه بیل و ملیندا گیتس و نیز یک موسسه ملی دیگر برنامه ای پنج ساله را تحت عنوان «اتحاد برای یک انقلاب سبز در آفریقا» (Alliance for a Green Revolution in Africa) که به طور خلاصه «اگرا» (AGRA) نامیده می شود به اجرا در آورده است.

این برنامه 180 میلیون دلاری حدود 1.75 میلیون نفر کشاورز که نیمی از آنها زن هستند را تحت پوشش قرار خواهد داد. طبق آخرین گزارش از نحوه پیشبرد این طرح، اهداف مد نظر تعیین شده آن تحقق یافته است. چند طرح زیر مجموعه از این برنامه در دو کشور مالاوی و تانزانیا به اجر در آمده و 18 هزار کشاورز در آن شرکت کرده اند. همچنین 117 هزار کشاورز غنایی نیز در طرح بعدی این برنامه ثبت نام کرده اند.

کشاورزان در آفریقا با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند که شاید مهمترین آنها را بتوان خاک فقیر دانست. هزینه های بالا و نبود زیرساخت های لازم سبب شده تا کشاورزان نتوانند خاک مزارع خود را با استفاده از کودهای مختلف تقویت کنند. بسیاری از مزارع افریقا به همین دلیل، مواد مغذی موجود در خود را از دست داده است. بااینکه تاکنون برنامه های مختلفی به منظور حل این مشکل به انجام رسیده است، اما پروژه «اگرا» را می توان هماهنگ ترین و گسترده ترین پروژه برای حل این مشکل دانست. در بخشی از برنامه «اگرا» در هر پنج کیلومتر، یک عامل پخش برای تامین کود مورد نیاز کشاورزان تعیین شده است.

نخستین نیاز کشاورزان برای تقویت خاک، کود است. برنامه «اگرا» تاکنون توانسته 10 تا 50 کیلوگرم کود مورد نیاز برای هر هکتار را فراهم کند. با اینکه این مقدار بین یک چهارم تا یک دهم مقدار مورد استفاده در مزارع کشورهای توسعه یافته است، اما باز هم پیشرفت محسوسی نسبت به سابق به شمار می رود.

«اگرا» 2800 بازرس را برای بررسی سلامت خاک تعیین کرده است. این افراد به کشاورزان در مورد میزان کود مورد نیاز مشاوره می دهند. این افراد همچنین بذرهایی همچون دانه سویا و یا لوبیا را در اختیار کشاورزان قرار می دهند. این گیاهان می توانند نیتروژن مورد نیاز خود را به طور مستقیم از هوا و به وسیله باکتری موجود در ریشه خود تامین کنند. بذرهای ارائه شده به کشاورزان قبلا در معرض این باکتری قرار گرفته و به این ترتیب بر میزان کارایی آنها افزوده شده است.

هدف دیگر «اگرا» حل مشکلات موجود در زیرساخت های این مناطق است. از آنجا که زمین های کشاورزی آفریقا معمولا به جاده دسترسی ندارند، کشاورزان این منطقه نمی توانند محصولات زراعی خود را به راحتی به خریداران بفروشند. به همین دلیل «اگرا» امکان ارتباط کشاورزان با عاملین خرده پای خرید محصولات کشاورزی را فراهم کرده تا این کشاورزان بتوانند محصولات خود را از هر جایی به فروش برسانند.

افزون بر این، گروه هایی 15 تا 25 نفره از کشاورزان به ایجاد تعاونی تشویق می شوند. «اگرا» به 155 گروه این چنینی در غنا مشاوره در زمینه کسب و کار داده است. به این ترتیب کشاورزان از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار شده و می توانند زیرساخت هایی همچون انبارهای ویژه محصولات کشاورزی را ایجاد کنند.

«برنامه غذایی ملل متحد» (WFP) که وظیفه تامین غذا در موارد بروز بحران های مختلف جهانی را بر عهده دارد، یکی از اصلی ترین مشتریان محصولات کشاورزان «اگرا» است. این شاخه وابسته به سازمان ملل از سال 2008 برنامه جدیدی را با نام «خرید برای پیشرفت» (Purchase for Progress) اجرا کرده است. در این برنامه، محصولات کشاورزی کشاورزان خرده پای محلی در 15 کشور آفریقایی خریداری می شود. در حال حاضر، 80 درصد از مواد غذایی خریداری شده توسط WFP از کشورهای در حال توسعه تامین می شود، اما بیشتر اوقات شرکت های بزرگ طرف قرارداد این سازمان هستند. هدف برنامه «خرید برای پیشرفت»، خرید محصولات کشاورزان خرده پا و توانمندسازی آنها است.

در این میان، مزارع «اگرا» یکی از اصلی ترین تامین کنندگان مواد غذایی برای برنامه جهانی غذا هستند.  تاکنون 450 هزار تن از محصولات این کشاورزان به ارزش حدود 177 میلیون دلار تسوط این سازمان بین المللی خریداری شده است و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

یکی از مهمترین خطراتی که ادامه فعالیت کشاورزی در آفریقا را تهدید می کند، تغییرات جوی است. ادامه این تغییرات می تواند شمار افراد دارای سوتغذیه در بخش های مرکزی آفریقا را از 223 میلیون نفر امروزی به 355 میلیون نفر برساند.

کمبود بارندگی اصلی ترین مشکلی است که به خاطر این تغییرات جوی ایجاد می شود. پیش بینی می شود که در آینده شاهد کاهشی 20 تا 40 درصدی در بارش در کشورهای آفریقای غربی باشیم. دولتهای این کشورها باید منابع آبی را افزایش داده و محصولاتی مقاوم در برابر کم ابی را ترویج کنند. با اینکه در سال 2006، دولت های آفریقایی متعهد شدند که 10 درصد از بودجه خود را صرف کشاورزی کنند، اما تاکنون تنها 8 کشور از 54 کشور به این کار مبادرت ورزیده اند.

به هر حال برنامه هایی نظیر «اگرا» می توانند ضمن آگاهی در مورد تهدیدات پیش رو، با توانمندسازی کشاورزان، تا حدی از مشکلات ناشی از کمبود مواد غذایی در آفریقا بکاهند.

newscientist :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا