رعایت اخلاق در پژوهش از خدشه‌دار شدن چهره علمی کشور جلوگیری می‌کند ‌

 احسان شمسی‌ گوشکی در جلسه کمیته اخلاق در پژوهش دانشکده علوم پزشکی ساوه، افزود: هدف از تشکیل این جلسات این است که حساسیت‌های لازم را در خصوص اخلاق در پژوهش زیاد کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه تعداد دانشجویان و تعداد اعضای هیات علمی و سابقه دانشکده علوم پزشکی ساوه نسبت به دانشگاه‌های بزرگ کمتر است، اما امیدواریم با انجام کارهای کیفی مسیری ایجاد شود تا دانشگاه‌های کوچک به یک نهاد علمی بزرگ تبدیل شوند.

شمسی‌ گوشکی افزود: در حال حاضر رویکرد وزارت بهداشت، از فاز توسعه کمی به سمت توسعه کیفی‌ تحقیقات تغییر پیدا کرده است و بر این اساس رتبه‌ دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در سال 94 بر اساس شاخص‌های کیفی سنجیده خواهند شد.

دبیر کمیته ملی اخلاق ضمن اشاره به ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات پژوهشی گفت: موضوع تخلفات پژوهشی باید کاملا جدی تلقی شده و با توجه به اینکه دستورالعمل رسیدگی به تخلفات پژوهشی مصوب مقام عالی وزارت به طور کامل مراحل و موارد برخورد با تخلفات پژوهشی را در بر می‌گیرد، لذا ضروری است موضوع تخلفات پژوهشی با دقت نظر و رعایت کلیه موارد مربوط به دستورالعمل مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی کشورمان در تولید علم گفت: توجه به رعایت اصول و موازین اخلاقی در پژوهش و انتشار محتواهای علمی بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

به گفته وی دانشگاه‌ها باید به مباحث اخلاق در پژوهش و پرهیز از تفکرات تجمل‌گرایانه در مباحث اخلاق در حیطه پژوهش بیشتر بپردازند و رویکرد کیفیت‌گرایی در پژوهش‌ها داشته باشند.

شمسی‌ گوشکی گفت: تمامی طرح‌هایی که به کمیته اخلاق دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد می‌شوند، پس از دریافت تاییدیه، کد اخلاق در پژوهش دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه چند طرح پژوهشی بررسی و دکتر شمسی گوشکی به سوالات اعضای کمیته اخلاق پاسخ گفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا