دانشکده های کشاورزی مهندسانی تربیت کنند که کارآفرین باشند

دکتر عباسعلی زالی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اهمیت کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور، گفت: اگر مروری بر تاکیدات حضرت امام و مقام معظم رهبری در ارتباط با شیوه نگرش به کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین مسایل کشور داشته باشیم، جایگاه این رشته به خوبی مشخص می شود. بالاخره کشور ما یک کشور رو به رشد از نظر جمعیت است و الزاما باید تا آنجا که مقدور است، مواد غذایی مورد نیاز جامعه و بعضی از مواد مورد نیاز صنعت را به نحوی که منابع سرزمینی آسیب نبیند، تولید کنیم.

وزیر پیشین کشاورزی، با بیان اینکه حتی در آموزه های دینی ما هم احادیث زیادی در زمینه اهمیت کشاورزی و درختکاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، از اول انقلاب تاکنون کارهای زیادی در زمینه تولید محصولات کشاورزی انجام شده است. منتها باید کارها از انسجام بیشتری برخوردار باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم کشوری سرسبز و آباد و توسعه یافته داشته باشیم، باید به محیط زیست و منابع طبیعی و کشاورزی اهمیت زیادی بدهیم. بنابراین می بایست در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها به این بحث عنایت ویژه ای داشته باشیم و دولت حمایت شایسته ای از این بخش و فعالان آن به عمل بیاورد.

معاون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پاسخ به این پرسش که دانشگاه ها در بحث آموزش و پژوهش باید به چه نحو عمل کنند که نتیجه کار آنها باعث قوت بخشیدن به بخش کشورزی شود؟ گفت: ما در بعد از انقلاب شاهد گسترش دانشگاه ها بودیم. اول انقلاب 4 یا 5 دانشکده کشاورزی در کشور وجود داشت و الان تعداد دانشکده های دولتی بیشتر از 60 تاست. اما اینکه آیا عملکرد دانشگاه ها به نحوی بوده که پاسخگوی نیاز کشور باشد یا نه؟ از آنجا که من هم استاد دانشگاه هستم، اعتراف می کنم که اینگونه نبوده است. باید از خودمان بپرسیم که ما برای چه مهندس تربیت می کنیم؟ اگر می خواهیم مهندسانی تربیت کنیم که کار دولتی بگیرند، الان دولت کاملا اشباع است. یکی از مشکلات کشور ما این است که دولت خیلی گسترده است. من گاهی این نکته را مطرح می کنیم که اگر وزیر جهاد کشاورزی بتواند این وزارتخانه را تنها از نظر پرسنلی و تشکیلاتی اداره کند، باید یک جایزه مخصوص به او داد!

 

 مهندسانی که در دانشکده های کشاورزی تربیت می شوند باید به نوعی تربیت شوند که خودشان کارآفرین باشند. اگر می خواهیم کارآفرین باشند باید مسایل کشور را بشناسند. کشاورزی عملی را بشناسند و با مزرعه آشنا باشند.

زالی تصریح کرد: بنابراین مهندسانی که در دانشکده های کشاورزی تربیت می شوند باید به نوعی تربیت شوند که خودشان کارآفرین باشند. اگر می خواهیم کارآفرین باشند باید مسایل کشور را بشناسند. کشاورزی عملی را بشناسند و با مزرعه آشنا باشند. تحقیقات و پایان نامه شان در این جهت باشد. خیلی از استادان ما در حال حاضر کشاورزی تدریس می کنند اما با گرفتاری های کشور در این زمینه آشنا نیستند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی در کشور ما به یک تحول اساسی نیاز دارد به ویژه در این شرایط که مشکلات زیست محیطی پیدا کرده ایم. ما اگر می خواهیم از این وضع نجات پیدا کنیم، باید به دنبال افزایش بهره وری در این زمینه برویم. از آب از خاک و از منابع طبیعی بهتر استفاده کنیم. طرح آمایش سرزمین در کشور اجرا شود تا بدانیم چه خاکی برای کشاورزی خوب است تا آن را حفظ کنیم و بدانیم چه خاکی برای ساختمان خوب است تا به این کار اختصاص دهیم. در حال حاضر بهترین اراضی برای کشاورزی از جمله در کلاردشت، اطراف تهران، اطراف کرج و… دچار تغییر کاربری اراضی شده اند که این موضوع می تواند مشکلاتی برای ما به وجود بیاورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا