جایزه مصطفی(ص) می‌تواند پشتوانه شکل‌گیری نهضت های علمی در جهان اسلام باشد

دکتر قدیمی رئیس انجمن ترویج علم با بیان این مطلب گفت: کشور ما از نظر تولید علم در سطح خوبی از جهان قرار دارد؛ اما متاسفانه تولید علم ما، علمی نیست که برای کشور کاربرد داشته باشد و فقط باعث افزایش حجم مقالات می‌شود. درواقع مشکل کشورهایی مثل ایران این است که دانش‌آموختگان نمی‌توانند علم خود را در زندگی و جامعه کاربردی کنند. ترویج علم موضوعی است که کمک می کند بتوانیم از علم تولیدی خود در جامعه استفاده کنیم.

 او در توضیح مسأله ترویج علم افزود: ایران با وجود 5 میلیون دانشجو هنوز رفتارهای علمی از خود نشان نداده است و این موضوع را با این سوال مطرح می‌کنم که آیا تعداد باسوادان توانسته است از ترافیک شهری ما کم کنند؟پس این کاربرد علم در کجا قرار است استفاده شود؟ در واقع آموزش باید به گونه ای باشد که نوع کاربرد و استفاده آن راهم یاد گرفته باشیم.

رییس انجمن ترویج علم باتوجه به اینکه ترویج و تولید علم دو بال یاری دهنده یکدیگر هستند اظهارداشت: مهمترین کار علم این است که آن را در سطح جامعه کار بررسی کنند و به عمومی‌سازی علم کمک کند ولی متاسفانه بحث ترویج علم هنوز حلقه ای مفقوده است که برای ایجاد آن، حمایت های مالی و آموزشی انجام نمی‌شود؛ در حالی که اگر ترویج را همانند تولید جدی بگیریم می‌توانیم تحولات خوبی را در زمینه تولید و تفکرات علمی مشاهده کنیم. ترویج علم همان تغییر تفکرات و بینش علمی است.

قدیمی با اشاره به این که جایزه مصطفی(ص)، جایزه ای برای ترغیب و تشویق علم اسلامی است، گفت: می‌توان برنامه‌هایی همچون جایزه مصطفی(ص) را  پایه‌گذاری خوبی در سطح علمی دید اما تاثیرگذاری این جایزه علمی  نیازمند تداوم و پشتوانه است و باید برای تداوم این جایزه به طور مستمر تدابیری سنجیده شود.

به گفته او، جایزه مصطفی(ص) همچنین بستر مناسبی برای محققین و دانشمندان  جهان اسلامی مهیا می‌کند و در واقع یادآور نشست‌های علمی و محفل‌هایی برای دانشمندان است که  در زمان‌های دور داشته ایم و این برنامه های علمی را می‌توان  به  فال نیک گرفت.

رییس انجمن ترویج علم افزود: این گردهمایی‌ها می‌تواند نهادهای علمی و نهضت‌های علمی را شکل دهند اما متاسفانه این برنامه هر دوسال یکبار انجام می‌شود در صورتی که ما نیازمند برنامه‌های علمی در تمام طول سال هستیم تا بتوانیم اندیشه‌ها و اندوخته‌های علمی خود را با هم  به  اشتراک  بگذاریم .

دکتر قدیمی گفت: به عنوان کسی که  در عرصه علم فعالیت  می‌کند پیشنهاد می‌کنم  در دوره های بعدی جایزه مصطفی تلاش شود نوعی ارتباط قبل از برگزاری برنامه با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ایجاد شود چرا که این هماهنگی و همکاری می‌تواند وحدت  و موفقیت بیشتری را ایجاد کند  تا بتوانیم  قدمی مثبت در عرصه علمی برداریم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا