بهبود راندمان مصرف آب برای سازگاری با پدیده تغییرات اقلیمی

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به لزوم سازگاری کشور با پدیده تغییرات اقلیمی، گفت: هرچند که بحث تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از عوامل خارج از کنترل بشر به شمار می آید اما این پدیده ساخته دست انسان هاست. افزایش گازهای گلخانه ای و آسیب های وارده به لایه ازن و نیز افزایش دمای زمین از جمله عواملی هستند که بر روند تغییرات اقلیمی دامن زدند. پس این پدیده به نوعی به دستکاری های انسان در طبیعت، عدم حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و نیز فعالیت های صنعتی و غیرصنعتی مربوط است که موجب افزایش تولید گازهای گلخانه ای در سطح جهان شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: به هر ترتیب این وضعیت به وجود آمده و می بایست با آن کنار بیاییم و زندگی کنیم. این پدیده بیشترین تاثیر خود را در بحث کمبود آب در دنیا به جای می گذارد. این تاثیر بیش از همه در کمربندی از کره زمین است که متاسفانه کشور ما هم در این کمربند قرار دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که می بایست در زمینه سازگاری با پدیده تغییرات اقلیمی انجام شود، خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر ما باید به سمت بهبود راندمان مصرف آب در کشور حرکت کنیم، چه در بخش های شرب و بهداشت، چه در بخش صنعت و به ویژه در بخش کشاورزی که از نظر حجمی، آب بیشتری در این بخش صرف می شود. البته این بدان معنی نیست که بخش کشاورزی آب را مصرف می کند بلکه کل کشور برای تامین مایحتاج ضروری خود این مصرف را انجام می دهد. بنابراین بهبود راندمان آب در بخش کشاورزی بسیار مهم است و می تواند ما را از شرایط بحرانی عبور دهد. ما اگر بتوانیم 12 تا 15 درصد راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را ارتقا بدهیم، بر کمبود فعلی آب غلبه خواهیم کرد.

نوری قزلجه تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که در صورت افزایش راندمان مصرف آب در کشور با وجود کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی، نه تنها بحران آب را پشت سر می گذاریم بلکه نیازهای مربوط به امنیت غذایی کشور را هم تامین خواهیم کرد. این موضوع به قدری همت از سوی مسوولان برای تامین منابع و نیز کشاورزان نیاز دارد که انصافا این آمادگی در کشاورزان دیده می شود.

این پدیده بیشترین تاثیر خود را در بحث کمبود آب در دنیا به جای می گذارد. این تاثیر بیش از همه در کمربندی از کره زمین است که متاسفانه کشور ما هم در این کمربند قرار دارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خیلی از کشورهای دنیا با پدیده تغییرات اقلیمی دست به گریبان هستند و توانسته اند آن را مدیریت کنند.  آیا استفاده از تجربیات این کشورها برای ما کارساز خواهد بود؟ گفت: اینها تجارب علمی است و باید از آنها استفاده کرد. شاید در جاهایی نیاز باشد که از تجارب ما استفاده کنند و ما هم باید از تجارب دیگران بهره بگیریم. طبیعتا استفاده از این تجارب می تواند مفید باشد اما در بحث مصرف بهینه آب، ما هنوز به آن پایانه ها نرسیدیم که بگوییم کمبود دانش فنی و امکانات داریم. ما در داخل کشور از دانش فنی خوب و امکانات لازم برای این کار برخورداریم. هم اکنون در زمینه لوله های انتقال آب، تیپ ها و اتصالات که عمدتا از مواد نفتی ساخته می شوند دستمان از خیلی از کشورهای دنیا بازتر است. بنابراین اگر همت کنیم می توانیم کارهای فوق العاده ای را در سطح دنیا انجام دهیم و سوابق خوبی از خود بر جای بگذاریم.

وی در پایان تاکید کرد: در سال های گذشته آنقدر نسبت به بحث مصرف بهینه آب در کشور کم توجهی شده است که ما هنوز در اول راه قرار دهیم و تکنولوژی های کافی در بحث مدیریت مصرف را در اختیار داریم. مراکز تحقیقاتی ما هم تحقیقات بسیار خوبی در زمینه مصرف بهینه آب انجام داده اند و روش های خوبی را به کار گرفته اند که می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا