تمجید یک نشریه فنی از رشد فناوری روبات انسان نما در ایران

این نشریه در گزارشی به بررسی روبات انسان نمای سورنا ۳ پرداخته و می نویسد: محققان ایرانی از آخرین نسل روبات انسان نمای خود موسوم به «سورنا ۳» در دانشگاه تهران رونمایی کردند. این روبات در نمایشی که از خود ارایه کرد نشان داد که از قابلیت هایی نظیر تقلید از حرکات دست و حتی ایستادن بر روی یک پا به رغم خم شدن به عقب برخوردار است.

در ادامه این گزارش آمده است: روبات انسان نمای سورنا ۳ از بدنه ای پلاستیکی شفاف و صیقل خورده و چشمانی که در واقعLED های درخشان هستند ساخته شده است. این روبات ۱.۹ متر قد و ۹۸ کیلوگرم وزن دارد و به حسگرهایی نظیر مدل بینایی سه بعدی مبتنی بر Kinect مجهز است.

نشریه IEEE Spectrum افزوده است: نرم افزار کنترلی این روبات و سیستم نظارتی آن که توسط اپراتورهای انسانی هدایت می شود مبتنی بر سیستم عامل روباتیکی رایج یا همان ROS است.

در ادامه این گزارش آمده است: البته روبات انسان نمای سورنا ۳ هنوز برای رسیدن به سطح بالایی از حرکت و چابکی راه زیادی در پیش دارد اما این روبات نشان داده که فناوری ساخت روباتهای انسان نما در ایران طی ۷ سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

به گزارش مهر، این نشریه به پیشینه روبات انسان نمای سورنا پرداخته می نویسد: نسل نخست سورنا در سال ۲۰۰۸ ارایه شد که شاخص DOFآن ۸ درجه بود. «سورنا ۲» در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد که در آن این شاخص به عدد ۲۲ ارتقا یافت و می توانست با سرعت سه سانتیمتر در ثانیه حرکت کند و اکنون نسل سوم آن ارایه شده که شاخص DOF آن به ۳۱ رسیده است و تا ۱۰ برابر سریعتر حرکت می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا