کشف نقش یک مولکول در تحلیل عضلانی بیماران دیابت نوع 2 از سوی محققان ایرانی

دکترغلامرضا طاهری پاک مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تحلیل عضلانی با اشاره به نقش عضله اسکلتی در بیماری دیابت نوع 2 گفت: تحلیل عضلانی یکی از عوارض پیشرونده بیماران دیابت نوع 2 است که این با مقاومت انسولین در عضله بیماران بروز می‌کند.

وی ادامه داد: بروز این عوارض پس از مدتی، باعث حاد شدن و تشدید وخامت عوارض بیماری خواهد شد.

مجری طرح با اشاره به انجام مطالعاتی با هدف ارائه راهکارهایی برای درمان تحلیل عضلانی در دیابت نوع 2 خاطر نشان کرد: این تحقیقات در قالب پایان نامه دکتری با عنوان بررسی نقش پروتئین تیروزین فسفاتاز (PTP1B) در مکانیسم مولکولی القای آپوپتوز توسط پالمیتات در رده سلول‌های عضلانی" با همکاری دکتر رضا مشکانی و دکتر پروین پاسالار اجرایی شد.

طاهری به نحوه اجرای این مطالعات اشاره کرد و یادآور شد: در این مطالعات نقش یک مولکول را در این بیماری برای اولین بار کشف کردیم که گزارش آن را در چهار ژورنال ISI منتشر شد.

وی ادامه داد: این مولکول در تنظیم میتوکندری و مرگ سلول‌های عضلانی موثر است.

طاهری خاطر نشان کرد: با معرفی این مولکول، مکانیسم‌های همراه آن را نیز معرفی کردیم که با کنترل آن می‌توانیم از پروسه تحلیل عضلانی در عضله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم.

مجری طرح همچنین اضافه کرد: معرفی مکانیسم این مولکول می‌تواند محققان را در ساخت داروهایی برای کنترل این مولکول یاری کند تا از تحلیل عضلانی در این بیماران پیشگیری شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا