تاثیر انگل‌ها بر افزایش و کاهش باروری زنان

با وجود اینکه برخی انگل‌ها می‌توانند تاثیری منفی بر توانایی باروری زنان داشته باشند، اما مطالعه‌ای جدید که بر روی زنان بومی ساکن در جنگل‌های آمازون انجام شده نشان می‌دهد نوعی ویژه از انگل می‌تواند به افزایش توان فرزندآوری زنان کمک کند.

در این مطالعه، زنان بومی قبیله «تسیمین» (Tsimane) که در کشور بولیوی و در جنگلهای آمازون به صورت بدوی زندگی می‌کنند و به روش‌های جلوگیری از بارداری دسترسی ندارند، مورد مطالعه قرار گرفتند. این زنان به صورت معمول 9 فرزند به دنیا می‌آورند. در این میان، نوعی کرم انگلی به نام helminth بسیار شایع بوده و بیش از 70 درصد مردم این قبیله دارای این انگل هستند.

پژوهشگران به منظور بررسی تاثیر این کرم انگلی بر روی قابلیت باروری زنان، اطلاعات مربوط به 984 زن را در یک بازه 9 ساله جمع آوری کردند. بررسی این داده‌ها نشان داد زنانی که با رایج‌ترین شکل helminth یعنی hookworm آلوده بودند، نخستین فرزند خود را دیرتر به دنیا آورده و فواصل بین بارداری آنها نیز طولانی‌تر بود.

در این میان، زنانی که انگل roundworm (یکی از انواع helminth) داشتند، خیلی زود باردار می‌شدند و فاصله بین فرزندآوری آنها نیز بسیار کم بود.

همچنین در بازه زمانی طولانی، زنانی که دارای انگل roundworm بودند، معمولاً 2 فرزند بیشتر از زنان بدون انگل به دنیا می‌آورند. زنان دارای انگل hookworm نیز سه فرزند کمتر از زنان بدون آلودگی انگلی داشتند.

مشاهده این تفاوت زیاد ناشی از وجود انگل موجب شگفتی این پژوهشگران شد. با وجود اینکه آنها عوامل گوناگونی که می‌توانست بر نرخ فرزندآوری زنان تاثیر داشته باشد را مورد مطالعه قرار دادند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که انگلها نقش مهمی در تعداد فرزندان یک زن دارند.

با این وجود هنوز مشخص نیست که چه چیزی عامل به وجود آمدن این وضعیت است. شاید دلیل این مساله در سیستم ایمنی زنان نهفته باشد. که عفونت ناشی از hookworm می‌تواند سبب فعالیت دو نوع سلول ایمنی شود. دسته اول سلول‌های T نوع یک هستند که به سلول‌ها دستور حمله مستقیم به عوامل بیماری‌زا را می‌دهند. دسته دوم نیز سلول‌های T نوع دو هستند که به تولید پادتن می‌انجامند. اما به نظر می‌رسد که انگل‌های roundworm به تغییر تعادل سیستم ایمنی بدن به نفع تولید تعداد بیشتری سلول T نوع دوم می‌انجامد.

در زنان نیز تغییر مشابهی روی می‌دهد و شاید سلول‌های T نوع یک به جلوگیری از لقاح و شکل گیری جنین بیانجامند. در این صورت، سیستم ایمنی جلوی بارداری زنان دارای انگل hookworm را می‌گیرد و در مقابل انگل roundworm نیز با ایجاد تغییر در سیستم ایمنی، سبب افزایش احتمال بقای جنین و بارداری موفق می‌شود.

در حال حاضر، بیش از800 میلیون نفر در سراسر جهان به این دو انگل آلوده هستند. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که این دو انگل تاثیر قابل توجهی بر جمعیت جهان دارند.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که انگل‌ها می‌توانند در دوره بارداری برای زنان باردار بسیار خطرساز باشند.

جزئیات این پژوهش به تازگی در نشریه Science منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا