شناسائی اجداد انسان با دندان های بسیار بزرگ

تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان نشان می دهد که دو دندان آسیاب به دست آمده در غار پیش از تاریخی دنیسووا Denisova Cave در منطقه سیبری ، متعلق به دو مرد بالغ هستند که در حدود 60 هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند . بر اساس آزمایش های انجام گرفته ، همچنین تائید شد که هر دو فرد مورد نظر از گروه انسان های دنیسووان هستند .

بر اساس ابعاد و اندازه این دندان ها ، می توان آن ها را با نمونه های انسان نماها مقایسه کرد . انسان نما ها در حدود دو تا سه میلیون سال پیش زندگی می کردند ولی نتایج آزمایش های انجام شده روی این دندان ها نشان دهنده این موضوع است که آن ها نسبت به انسان نماها بسیار جدید تر و متاخر هستند . احتمالا تمامی اعضای این گروه انسانی دارای دندان هایی بزرگ و خارق العاده بودند .

تاریخ نگاری های انجام شده در رابطه با این نوع منقرض شده انسانی گویای این موضوع است که نخستین انسان دنیسووا در حدود 130 هزار سال پیش پا به عرصه گیتی نهاده و در حدود 70 تا 50 هزار سال پیش ، این گونه انسانی منقرض شده است .

بررسی های انجام شده همچنین نشان می دهد که این دندان ها از نمونه های مشابه در انسان های نئاندرتال و انسان های مدرن ، بزرگتر هستند .

در همین رابطه ، بنسه ویولا  Bence Viola از پژوهشگران دانشگاه تورنتو کانادا University of Toronto که در این پژوهش ها مشارکت داشت اعلام کرد : " بر اساس ابعاد و اندازه این دندان ها ، می توان آن ها را با نمونه های انسان نماها مقایسه کرد . انسان نما ها در حدود دو تا سه میلیون سال پیش زندگی می کردند ولی نتایج آزمایش های ما روی این دندان ها نشان دهنده این موضوع است که آن ها نسبت به انسان نماها بسیار جدید تر و متاخر هستند . احتمالا تمامی اعضای این گروه انسانی دارای دندان هایی بزرگ و خارق العاده بودند . "

بر اساس مطالعات پژوهشگران ، این انسان ها دارای فک و آرواره های بزرگی بوده و دندان های آن ها در تطبیق با این آرواره ها شکل گرفته بود . مطالعات و شواهد ژنتیکی گویای این موضوع است که انسان های  دنیسووا برای ده ها هزار سال در قالب گروه های بزرگی در قاره آسیا زندگی می کردند . گفتنی است حتی در مناطقی از کشور چین نیز در حفاری های باستان شناسی ، بقایایی از فسیل انسانی به دست آمده است که احتمال داده می شود به انسان دنیسووا تعلق داشته باشد . اگرچه هنوز این موضوع به طور قطعی تائید نشده است ولی در گستردگی حوزه جغرافیائی سکونت این انسان در قاره آسیا شکی وجود ندارد .

بنسه ویولا در خاتمه سخنان خود افزود : " من به طور کامل متقاعد شده ام که این افراد در بخش های وسیعی از قاره آسیا پراکنده شده بودند . ما فقط باید بقایای آن ها را به دست بیاوریم . "