راه‌اندازی 6 مرکز غربا‌ل‌گری سرطان در مازندران

قاسم جان‌بابایی ظهر امروز در حاشیه سمینار یک‌روزه بازآموزی سرطان روده بزرگ از راه‌اندازی 6 مرکز غربال‌گری سرطان در مازندران خبر داد.

وی افزود: در مرکز غربالگری سرطان خدماتی از قبیل؛ غربال‌گری سرطان پستان در زنان، روده بزرگ در مردان و زنان و تومورهای زنان در شهرهای رامسر، چالوس، بهشهر، ساری، قائم‎شهر و آمل انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: سرطان‌های دستگاه گوارش شایع‌ترین سرطان‌های کشور است که بروز آن در مازندران بعد از سرطان معده رو به افزایش است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های وضعیت سرطان روده و معده در دهه‌های 70 و 80 در مازندران، سرطان معده رو به کاهش گذاشته و روند سرطان روده بزرگ همانند سایر نقاط دنیا به‌شدت در حال افزایش است.

جانبابایی با اشاره به نقش زندگی ماشینی و عادت غذایی نادرست در بروز بیماری‌ها اظهار کرد: مصرف فست فود، غذای چرب و ژنتیک موجب ابتلا به این سرطان می شود.

وی افزود: در حالی‌که در دنیا به‌طور معمول سرطان‌های روده در سنین بالایی اتفاق می‌افتد اما در ایران 20 درصد وقوع این بیماری زیر 45 سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه نیاز به پیگیری بیشتری برای علت‌های سرطان روده بزرگ داریم، خاطرنشان کرد: کم‌تحرکی، کاهش سبزی و میوه در سفره غذایی، افزایش استفاده از پروتئین و چربی از عواملی است که به دیواره مخاط روده آسیب‌ می‌بیند.

وی افزود: عوامل ژنتیکی در بروز بیماری سرطان گوارش تاثیر گذار بوده که باید خانواده‌ها این بیماری را جدی گرفته و در طرح غربالگری شرکت کنند.

وی با اشاره به دایر بودن مرکز غربال‌گری سرطان در بیمارستان امام (ره) ساری، افزود: خدمات این مرکز با تعرفه دولتی ارائه می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند برای اطمینان از سلامتی خود از این فرصت‌ها استفاده کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سرطان روده بزرگ در مازندران بین مردان شایع‌تر است، بیان کرد: هدف از برگزاری سمینار امروز ارائه یافته‌های بالینی، بازآموزی متخصصان پرتو درمانی، جراحان و پاتولوژیست‌ها عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا