انسان از سایر مخلوقات باهوش تر است؟

سیناپرس: ما با تماشای توپ بازی کردن یک سگ یا پریدن دلفین از درون حلقه یا تقلید رفتارهای انسانی توسط میمون‌ها سرگرم می‌شویم و فکر می‌کنیم هیچ‌کدام از آن‌ها باهوش تر از ما نیستند.

 

اما به راستی هوش چیست؟ آیا تعریف هوش تنها داشتن ایده‌های نو و توانا بودن در زبان و ریاضیات است؟

 

تحقیقات بارها و بارها نشان داده‌اند که حیوانات دارای توانایی‌ها و قوه‌ درک خارق‌العاده‌ای هستند. برای مثال در حالیکه اکثر انسان ها خاطرات را به صورت کاملا واضح نمی‌توانند به یاد بیاورند، شامپانزه ها حافظه تصویری بسیار خوبی دارند و می‌توانند تصاویر و الگوهایی را که تنها به مدت یک چشم بر هم زدن دیده‌اند، کاملا به خاطر بیاورند. سگ‌های اسنیفر (که دارای شامه بسیار قوی هستند)، می‌توانند نشانه‌های اولیه‌ وجود غده سرطانی را فقط از طریق بوییدن بدن بیمار تشخیص دهد. شیرهای دریایی و فیل‌ها می‌توانند چهره‌هایی را که دهه ها پیش دیده‌اند کاملا به خاطر بیاورند.

 

جالب است بدانید چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک حیوان و یک انسان، توانایی‌های مشابه خود را در مقابل یکدیگر به چالش می‌کشند.

در پژوهشی که توسط روانشناسان، کالین کامرور و نورو ماتسوزاما، انجام شد، شامپانزه ها و انسان‌ها یک بازی استراتژیک مشترک را انجام دادند و نتیجه جالب توجه این بود که شامپانزه‌ها در این رقابت از انسان‌ها پیشی گرفتند!

 

شامپانزه‌ها نمونه‌های مورد علاقه دانشمندان برای مطالعه روی مغز و رفتار انسان هستند. دلیل این امر نیز آن است که حدود 99٪ DNA بین انسان و شامپانزه مشترک است. این درصد شباهت در DNA باعث می‌شود که شباهت بین انسان و شامپانزه حتی بیشتر از شباهت بین اسب و گورخر باشد.

 

در بازی‌هایی مانند شطرنج و بازی هایی از این دست، بازیکن باید بتواند با توجه به حرکات قبلی حریف خود و استراتژی‌هایی که از قبل آموخته، حرکات احتمالی او را پیش بینی کند. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که در بازی‌های این‌چنینی که پیش بینی حرکت بعدی حریف با توجه به الگوهای از قبل آموخته شده اهمیت دارد،شامپانزه‌ها بهتر از انسان می‌توانند عمل کنند. علت این امر نیز آن است که آنها به دلیل دارا بودن حافظه تصویری بسیار قوی، می‌توانند الگو‌ها و استراتژی های بازی را به خاطر سپرده و کاملا دقیق به یاد بیاورند، نحوه‌ بازی حریف را با الگو‌ها تطبیق دهند و همچنین حرکات پیشین حریف را دقیقا به خاطر بسپارند. مجموعه این توانایی ها باعث می‌شود که شامپانزه‌ها در چنین بازی‌هایی بتوانند بهتر عمل کنند.

البته نتایج به دست آمده از این تحقیقات نباید این تصور را به وجود آورد که شامپانزه‌ها از انسان باهوش‌تر اند. مغز انسان 3 برابر بزرگتر از مغز یک شامپانزه است و در کورتکس مغز انسان، محل ادراک در مغز، 20 میلیارد سلول عصبی وجود دارد که این تعداد در مغز شامپانزه 6 میلیارد است. این نشان‌ دهنده آن است که مغز ما قابلیت تخصصی عمل کردن در بسیاری از زمینه‌ها را دارد. در صورتی‌که مغز شامپانزه فاقد این توانایی است. برای مثال ما زبان را خلق می‌کنیم، می‌آموزیم و از آن استفاده می‌کنیم.

 

در نتیجه می‌توانیم بگوییم سیر تکامل، تنها در جهت اضافه کردن خصوصیتی به گونه قبلی برای ساختن گونه جدید نیست. بلکه در جهتی پیش می‌رود که خصوصیت‌های غیر ضروری را حذف کرده و خصوصیت‌هایی را که گونه جدید برای زندگی به بهترین نحو در محیط مربوط به خودش لازم دارد، به او بدهد. حتی در برخی موارد، بعضی خصوصیات نسبت به گونه قبلی تضعیف می‌شوند. مانند حافظه تصویری عالی شامپانزه‌ها که انسان از آن بی بهره است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا