تولید سوخت از باکتری موجود در دستگاه گوارش

سیناپرس: پروپان یکی از گازهایی است که به صورت محصول جانبی فرآیند پالایش گاز طبیعی و یا پالایش نفت به دست می آید. در حال حاضر این گاز به صورت ال.پی.جی (شکل مایع) مورد استفاده قرار می گیرد.

در این میان گروهی از دانشمندان امپریال کالج لندن به همراه دانشمندان دانگشاه تورکو فنلاند توانست با دستکاری فرآیند طبیعی باکتری ای کولای، آن را به تولید پروپان وادارند. باکتری ای کولای به صورت معمول، اسیدهای چرب را وارد دیواره سلولی خود می کند. در این روش، دانشمندان از آنزیمی استفاده کردند که اسیدهای چرب را به مسیرهای دیگری هدایت می کرد تا به این ترتیب باکتری، گاز پروپان را به جای دیواره سلولی خود تولید کند.

هدف دانشمندان از انتخاب تولید گاز پروپان توسط باکتری این بود که این گاز می تواند به راحتی از سلول باکتری خارج شود و همچنین فرآیند صنعتی لازم برای مایع سازی و استفاده در موتورهای وسایل نقلیه کار دشواری نیست. در حال حاضر در بسیاری از کشورها، برخی از وسایل نقلیه از گاز مایع به عنوان منبع سوخت بهره می گیرند.

دانشمندان با این روش توانستند مقداری گاز پروپان هم تولید کنند. با این حال هنوز باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد با بتوان گاز پروپان را در حجمی زیادی تولید کرد. این محققان امیدوارند بتوانند طی 5 تا 10 سال آینده به فرآیند تولید انبوه پروپان با این شیوه دست یابند.

جزئیات بیشتری از این پژوهش در ژورنال Nature Communication منتشر شده است.   

telegraph :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا