پوشک نوزادان ،بستر جدید کشت قارچ خوراکی

سیناپرس: پوشک کارکرده نوزاد یکی از موادی است که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی شود و آلودگی ناشی از آن تا سالها همچنان بر جای می ماند. به همین دلیل بود که خانم رزا ماریا اسپینوزا والدمار از  دانشگاه مستقل متروپولیتن آزکاپوتزالکو مکزیک شیوه ای جدید برای بهره گیری مجدد از پوشک استفاده شده نوزاد را طراحی کرد. در این شیوه جدید، پوشک برای کاشت قارچ مورد استفاده قرار می گیرد و تجزیه می شود.

 قارچ از سلولز تغذیه می کند که در پوشک یافت می شود. با این حال مواد مصنوعی دیگری نظیر پلی اتیلن، پلی پروپیلن و نوعی ژل جاذب با نام سدیم پلی آکریلات نیز در پوشک یافت می شود. این ژل جاذب همان ماده ای است که موجب نگاه داشته شدن مایع درون پوشک می شود.

برای این کار، ابتدا پوشک های استفاده شده جمع آوری شد. این پوشک ها همگی فقط دارای مایع دفع شده از بدن نوزاد بودند. سپس این پوشک ها استریل و چرخ شد تا به صورت پودری درآیند. این پودر سپس با ماده ای به نام «لیگنین» (که قارچ ها برای رشد بدان نیاز دارند) مخلوط شدند. این ماده از ضایعات آناناس، قهوه و انگور به دست می آید.

در گام نهایی نیز دانه قارچ ها در این مخلوط قرار گرفت. منظور از دانه قارچ، هاگ پرورش یافته توسط شرکت های تولید کننده است که می تواند موجب تسریع تولید قارچ توسط تولیدکنندگان معمولی شود. برای پرورش قارج معمولاً این دانه ها را در داخل کیسه های پلاستیکی محتوی ضایعات کشاورزی گذاشته و به مدت 2 یا 3 هفته در فضایی تاریک قرار می دهند. سپس به آن شوک نوری داده می شود و در نتیجه کم کم شاهد بیرون آمدن قارچ ها خواهیم بود.

انجام این کار نشان داد که پس از دو و نیم تا 3 ماه، پوشک کارکرده کاملاً تجزیه شد و حجم و وزن آن تا 80 درصد کاهش یافت. اگر برای پرورش قارچ از یک کیلوگرم پوشک نوزاد استفاده کنیم، در پایان فرآیند 300 گرم از پوشک باقی می ماند و 300 گرم قارچ نیز حاصل می شود.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت این روش در امکان استفاده مجدد از ژل جاذب و استفاده از آن در زمین هایی است که نمی توانند به اندازه کافی رطوبت را جذب کنند. این کار می تواند کمک زیادی به زمین های نواحی خشک و کم باران در مناطق مختلف جهان بکند.

این شیوه نوین نه تنها می تواند به تجزیه طبیعی پوشک کمک کند، بلکه می توان از قارچ تولیدی توسط آن به عنوان منبع غذایی دامها نیز بهره گرفت.

alphagalileo :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا